RTV Teorija i praksa

Doris A. Graber

TELEVIZIJSKE VESTI I UČENJE

Doris A. Graber, američki sociolog i profesorka univerziteta, naglašava da je televizijsko doba vratilo časovnik Ijudskog učenja na ranije vreme kada je učenje uglavnom bilo zasnovano na onome što je oko moglo neposredno da zapazi. S obzirom na prednosti koje televizija ima nad štampanim informacijama, moglo bi se očekivati da Ijudi današnjice bolje nego ikada poimaju realnosti, uključujući tu i svet polilike. No, to očekivanje nije ispunjeno. Večina Amerikanaca, sudečiprema tekučim ispitivanjima, razočaravajuče malo zna o polirici iako im televizija obilato sendra slikovni materijal o tome. To pitanje je bilo povod da prof. Graber uradi studiju Gledanje je pamćenje: kako vizuelni elementi iz televizijskih vesti doprinose učenju. Srudija je objavljena u „Journal of Communication”, 2/1990. Autorka je pokušala da odgovori na pitanje zašto većina Amerikanaca malo zna o politici uprkos činjenici da ih televizija zasipa vizuelnim informacijama o tome. Pošla je od četiri moguća razloga i za njih rražila dokaze i objašnjenja: - prvo, način prezentacije je teško shvatljiv pa se informacija može izgubiti; - drugo, vizuelni delovi sadrže premalo elemenata koji mogu da ostvare značajne saznajne efekte;

108