RTV Teorija i praksa

Lubenice Zabranjeno tući main decu. LIK DETETA U IGRANIM PROGRAMIMA ZA DECU TELEVIZIJE BEOGRAD Aristotel, moj prvi učitelj dramaturgije, pa zatim i ostali teoretičari dramę, baviii su se likovima odraslih, Sto je i razumljivo jer „roditelji se zanimaju za obrazovanje i vaspitanje dece, ispoljavaju im nežnu brigu - tek od XIX i u XX veku, ałi ne i pre toga” (F. Arijes, Vekovi detinjstva, str. 14). Ono, medutim, Sto su naoisali o karakterima i likovima odraslih, može da se A 7 koristi i u izučavanju likova dece jer, gledajući igrane programe često sam imała utisak da likovi dece govore i deluju iz dalekog sveta piščevog sećanja izvitopereno, navijački, osvetnički, veštački. Smanjeni Ijudi u svetu odraslih. „Osnovne karakterne crte imaju raznovrsne izvore i mogu se razlikovati po izgledu iii po dobu, polu, podnebljima, položaju osoba ili njihovom trenutnom stanju. One se takođe mogu videti i po raznim vrlinama, porocima iii strastima i drugim uobičajenim stvarima za koje se prelpostavlja da ih je pesnik morao naučiti iz filozofije prirode, etike, i istorije” (Dž. Drajden, Osnovne kritike tragedije). OPIS LIKOVA Fizički izgled likova Osnovna karakteristika svih likova dece je da su fizički i mentalno zdravi. Nema hendikepirane niti hronično bolesne dece. Ukoliko se i dogodi nęka bolest iii nesrećan slučaj (Usijane glave, Divlje godine, Junak mog detinjstva, Rodaci iz Lazina, Sećam se) oni samo služe da bi radnja dostigla vrhunac, da bi se nęka situacija razrešila iii da bi se izbegla neprijatna mogućnost koją očekuje lik. Likovi su fizički lepi, razvijeni i potrebe su im uglavnom zadovoljene. Ćak i u dramama koje se bave „teškim vremenima” (ratnim i posleralnim) uvek ima načina da se fizički zdravo opstane pa čak budę i debeo ( Divlje godine - lik Vase Duleka).

179