RTV Teorija i praksa

u TV dnevnicima imaju prominentno mesto. To ih automatski stavlja u položaj senzacionalnih vesti, gde specifična rubrika odreduje raspon teme. U okviru ove ogranićenosti jedna od debata mora da budę ona o upotrebi vizuelnog materijala koji se često pojavljuje na neobavezne načine. Fotografije i slike dobijaju značenje simbola, znaka, čak bi se mogło reći - neke vrste vizuelnog gęga pored reklamnih i modnih rubrika. U takvim spregama okołnosti teško je postavljati ozbiljna istorijski bazirana novinarska pitanja o politici neke vlade iii politici medija neke zemlje. Ali, nije nemoguće. I ako su to poznate dileme, opisivane i rešavane bezbroj puta, produktivnija rešenja i konkretni predlozi nekako nedostaju. Na primer, ako uzmemo da je dokazano nepostojanje „čvrstih pokazatelja po kojima prikazivanje užasa rata deluje kao kočnica postojećim sukobima” 6 , kao ida „po suprotnoj hipotezi grafički prizori destrukcije češće učvršćuju odlučnost da se ratuje i nasleđuje želja za osvetom”, onda očigledno preostaje da se pokazuje zašto vesti o pacifističkim akcijama nisu podjednako uzbudljive iii kako to mogu da postanu. Ćinjenica da su raźne forme neslaganja sa ratom na demonstracijama u Beogradu iskazivane od jula 1991, kao takva se nigde nije pojavila u britanskim medijima, ali ni razlozi zbog kojih se takve reprezentacje protesta nisu probijale nisu obrazloženi. Britansko novinarstvo za sve te prilaze inače ima mesto. Izbegavanje pisanja o opoziciji u Srbiji očigledno bi narušilo sliku koją se gradila. Radeći na kreiranju izložbe „Mede jugoistočne Evrope”, koją je najzad bila otvorena 26. maja 1992. u glavnom holu polilehnike centralnog Londona, u samom centru grada, 7 posie Sest meseci traganja za predstavama „srpskih protesta” iii pacifističkih poruka, morala sam da koristim uglavnom jugoslovensku opozicionu štampu i privatne kontakte sa pacifističkim grupama. Plakat, pozivnica i press-release bili su

6 Christian Wolmar, Censorship, Wayland 1990. 7 Izložba je Irajala do 7. juna 1992. u Regent ulici preko puta BBC.

50]