RTV Teorija i praksa

literature za naučno-istraživački rad i, najzad, za „obezbjedenje većeg stepena autonomije univerziteta i šire naučne saradnje u zemlji i sa svijetom”. Socijalistička partija (SP) ima najsolidnije razradene odjeljke o nauci i obrazovanju. lako. se u najvećem dijelu teksta iznose prije svega teorijske ocjene važnosti ovih oblasti, ipak se većina segmenata o naučno-kulturno-obrazovnoj politici ove partije smisleno naslanja na relevantne ocjene naukę. Tako se svakom segmentu daje jaka podłoga. Preglednost argumenata i jasnoća ciljeva stranke u ovim oblastima daje ovom programu stvarno dobru uvjerljivost. Konkretno, sve tri oblasti kojima se bavimo ovdje su jasno izdvojene, smisleno locirane u ukupan kontekst društva. Jedino u ovom programu nauka se eksplicitno tretira kao „neophodna pretpostavka za razvoj društva, a sa prodorom novih tehnologija i načina proizvodnje i prvorazredna proizvodna snaga u koju je neophodno ulagati i stvarati uslove za njen razvoj”. Ovaj program, dalje, nauku procjenjuje kao najveći provjerljivi stepen ljudskog saznanja, i sledslveno tome se zalaže „za nezavisnost rezultata naučnog istraživanja u oblasti prirodnih i tehničkih, i pogotovo u oblasti društvenih nauka, od diktata ideologijc i politike”. U daljem slijedu takvog tretmana naukę, program SP se zalaže „za autonomiju i samoupravu univerziteta u smislu verifikacije naučnih dostignuća i u smislu statusnog položaja naukę”. Dok su drugi program! uglavnom išli u krajnost ignorisanja naukę, u programu SP kao da se na izvjestan način prelazi u drugu krajnost iz koję je izveden zaključak da „nauka postaje najvažnija ljudska djelalnost”. U svakom slučaju Načela političkog programa SP su nauci i principima naućne politike posvetila solidnu pažnju. OBRAZO VANJE U STRANAČKOM FOKUSU Spektar partijskih ideja o obrazovanju je sličan njihovom spektru pogleda o nauci. I ta oblast duhovnog uređenja društva je siromaśno naznačena u većini programa, a neke od partija su i ovu oblast

59