RTV Teorija i praksa

izbome programe pre parlamentamih izbora, a nezavisne stanice su to jednostavno ignorisale emitujući sopstvene predizborne emisije. Predsednik Radio Zeta, jedne od tri nacionalne komercijalne mreže, kaže da su oni pripremili program za auditorijum a ne za Savet, i da su to uradili bolje od javne mreže. Iz ovih i drugih razloga, ispoljavanje konfliktnih stavova je u opadanju a zajednički poslovi postaju praksa. Mađarski radio-difuzeri šalju svoje predstavnike u legislativna tela da bi zajednički defmisali funkcije regulative pre nego što ona bude usvojena i stupi na snagu. Izgleda da su ponegde obe strane shvatile da će još dugo morati da žive skupa... POLITIZACIJA I KOMERCIJALIZACIJA Pojedini autori već nekoliko.godina ukazuju na dve različite i preovlađujuće tendencije u razvoju (ili transformaciji) radija u nizu zemalja. Jedna podrazumeva naglašenu politizaciju , što nije jednoznačan fenomen, a druga komercijalizaciju , što je mnogo bliže jednostranom usmerenju čitave delatnosti na postizanje fmansijskih rezultata programom koji se i sam bavi najviše tržištima robe i usluga. U prvom slučaju uticaji dolaze ne toliko iz ideološke (kao ranije, posebno na Istoku) nego iz dnevno-političke sfere, bilo da je reč o stanovištima koja se zastupaju, izrazimo se figurativno - pod utiskom ili podpritiskom. Recimo za sada daje to svejedno. Tamo gde je politika sve, ostalo, pa i kultivisani radio, postaju ništa. Događa se ono poslovično - ko pogodi cilj, promašio je sve ostalo! Ima li potrebe da se to isto kaže i kada je u pitanju novac? Treba li naglašavati da su problemi u tom pogledu daleko najveći kod zemalja u razvoju, zemalja u tranziciji, gde se uspostavljaju i novi društveni i politički odnosi, nova vlast, novo tržište - sve često u ogoljenom vidu i bez imalo šarma - čemu bi mogao da podlegne i radio... Zadržimo se malo na nekoliko činjenica koje pokazuju da su oglašivači shvatili vrednost radija. Tako je npr. u Dablinu održana konvencija sa približno 500 učesnika iz Velike Britanije i Irske da bi se razmotrila velika uloga radija u novim uslovima. To je bila i neka vrsta pripreme za radio 21. veka. Održane su iri konferencije u isto vreme: 1. Konferencija kontrolora programa (AIRC Programme Controlers), 2. Konferencija oglašivača (Radio

10