RTV Teorija i praksa

Ljubinko Miljković

FENOMEN MUZIČKE ZABAVE I REKREACIJE DUHA

Analizirajući ulogu i značaj razvoja narodne muzičke tradicije u našoj kulturi i drugim sredinama, lako uočavamo da među najmarkantnije i nespome činjenice spada saznanje da je vreme njenog nastanka veoma udaljeno od sadašnjosti - pripada davnoj prošlosti koju karakteriše prvobitna arhaika. Uz to, nesumnjivo je i da se narodna muzička umetnost, oličena u narodnoj muzičkoj tradiciji, pre svega suštinom nastajanja, i danas bitno razlikuje od muzike za narodnu zabavu, kao i od sveukupne autorske muzike. Još se u vreme pojava prvih mitova, u prirodnoj vezi s nastankom muzike, očituju i prave razlike trajnog karaktera, čije su osobenosti u izvesnoj meri vidne i danas. O nastanku prvobitnih autorskih i interpretativnih ostvarenja Tračanina Orfeja sina Apolonovog (AttoUUov) i muze Kaliope (Каккштгт] - grč. krasnoglasna), ostala je legenda da je pevanjem krotio zveri, zaustavljao rajce, pokretao drveće i kamenje sudelujući u pohodu na Argonaute i otišavši u podzemlje kako bi pevanjem umolio bogove da mu vrate njegovu voljenu Euridiku (Eopibucri). O dejstvu njegove muzike pevane uz liru i kitam svedoči i fakat da je smatran herojem, jer je doživeo apoteozu zajedno sa svojom lirom, koja je takođe mitski pretvorena u nebesko sazvežđe. Po shvatanjima i übeđenjima starih Grka bio je prvi pesnik, pronalazač heksametra, pa njegov lik kao dobrog pastira istraživači nalaze i u katakombama. Očigledno, bilo je to vreme prvobitnog nastanka autorske muzike i poezije iz krila još nerazdvojene narodne muzičke i poetske tradicije. Znatno docnije. nakon dugog i plodnog razvoja, javlja se vokalni, a potom instrumentalni nomos (vop.oQ, (strogi muzički oblik koji nosi

139