RTV Teorija i praksa

Iz svega što sam rekao vidi se da su mi više bile pred očima njene deformacije. Ali već zbog dece i sjajnih dečjih emisija širom sveta, treba hvaliti televiziju. O, Muppet Show! Da se potvrdi pravilo - izuzetak. Televizija razara prirodno bivstvovanje, čini ga prividnim, kao prividan ~prostor“, prividnu ~stvamost“, prividnu ~istinu“. Ona iz privida formira bivstvovanje čovekovo, a na sebe ne preuzima nikakvu odgovomost. (Filozofija iz prirodnog bivstvovanja vodi čoveka do bivstvovanja - ali televizija je mrtva stvar, a govori Ijudima šta i kako da rade.) Sa filozofom se obzir na sebe i na svet izrazio sa tri reči: mislim dakle, jesam. Sa televizijom bi, avaj, glasio: jesam sa televizijom dakle, mislim!! Svaka televizija, u principu, održava „status quo“. Televizija podstiče moralnu dvosmislenost. Divinizira propagandu kao suštinu opštenja. Ona je za mase. Svaka je navodno slobodna i demokratska. Televizija zamenjuje etičare i filozofe, naučnike i umetnike, svojom Madonom i svojim Ramboom. Šta Je estetski predmet TV režije i glume? Veoma se dvoumim pred pitanjem šta je estetsko uopšte, i teško bih razlučio šta je estetski predmet glume i režije, u principu - a pogotovo na televiziji. No, o tome bi se, ipak, moglo govoriti - ali suviše spekulativno. Kako da se iz otvorenosti prema svetu, ili učešća i udela svega u predmetnosti glume (i režije), ostvari vraćanje u pokažan iz Estetski predmet je čovek kao cilj sveta. Čovek izvor očovečenja. Priznajem tu odrednicu, a „ovde i sada“ tog čovekovog sveta, mora s ekrana dejstvovati humanistički. To je jedna istinita ideja, i kad nju imamo možemo ići dalje. (Spinozina je rečenica: Habemus enim ideam veram.) I dok sam u estetsko-etičke relevancije televizije u kojoj sam radio verovao, estetski predmet, i u glumi i u režiji, video sam u proživljavanju sveta na etički način. Covek kao istinski Ijudska bitnost. To je humanistička odgovomost pri stvaranju tog imaginamog što zalazi u sve domove, pred sve duše mnogomilionskog gledališta, to je dužnost da se estetski predmet izvodi iz etike. Brzo ćemo se složiti daje pitanje etike uvek otvoreno, da ne postoji jedna etika (opet imamo jednu ideju!), ali da bi ona bila etika mora unapređivati moralnost, Ijudskost odnosa među Ijudima, mora zagovarati misao o humanizmu i humanosti. Predmetnost

163