RTV Teorija i praksa

tehnološke posebnosti, ipak poniženje medija starijeg i estetski prostranijeg, sveobuhvatnijeg od televizije, (Zato nema izgleda da će nestati!) Ali, svemoćna politički, fmansijski i razgranatošću, televizija može sve da plati. Da se sve ne prodaje, pa i film, ko bi pristao da se televizijskim prikazivanjem potru njegovi osnovni kvaliteti. Jer, ma koliko tehnički medij, film kao i živo izvođenje muzike zahteva salu, svoju vremensko-prostomu dimenziju. Kakav je umetnički, moralni i profesionalni status reditelja na Televiziji Beograd? To pitanje trebalo bi da se postavi onima na koje se i odnosi. I profesionalni i moralni problem jeste u upotrebi moći prema saradnicima. I prema gledaocima. Ali Ijudi se boje da tako misle. Koje ličnosti i pojave su dale najveći doprinos estetskoj evoluciji i umetničkom statusu TV režije i glume na Televiziji? To je stvar istorije. Ali istorija, posebno prema tvorevinama efememim kakva je i televizija, nema pouzdan kriterijum. 0 doprinosima pojedinaca ne mogu da rasuđujem, jer ih nisam pratio - a i nije na meni da prosuđujem. No, istini za volju, i pored svega što sam rekao o televiziji uopšte (i onoj zapadnoj), drago mi je da ustanovim da je bilo i programa, 1 emisija, i reditelja i glumaca, i ostalih stvaralaca, koji su ostvarili i ostvaruju ozbiljne umetničke, dokumentarističke i druge rezultate. Kakva su Vaša iskustva s cenzurom i samocenzurom na Televiziji? Vratili bismo se u period kada je cenzura javno i institucionalno promovisana, i održavana, i kad se, delujući dugo i odrešito, uselila i kao nametnuti i kao prihvaćeni korektiv u sve stvaraoce na televiziji, posebno one iz programa koji su imanentno politički. Pa, cenzura i samocenzura postoji od kada je boga i vlasti, postojala je svakako u komunističkim režimima, postojala je i postoji i u kapitalističkom i demokratskom društvu, u biti svakog sistema vlasti. To je cena nikad osvojene slobode.

166