RTV Teorija i praksa

Nomura Research Institute i nekih novina na engleskom jeziku. Slične poduhvate preduzimaju i druge velike kompanije - npr. stanica For You Today, koja treba da emituje program na sedam jezika. Očekuje se da će broj ovakvih stanica rasti, da će vlada odobravati licence (i veće snage) i da će one moći da se izdržavaju od oglašavanja. Razvoj komunalnog radija privući će izgleda i oglašivače koji nisu ni sanjali da će stići na radio - manje prodavnice, restbrančiće pa i vodoinstalater u kraju. FM PEJDŽING MREŽE Ljudi i poslovi traže veći stepen povezanosti, pa stoga i pejdžing sistemi zasnovani na radio tehnici doživljavaju ekspanziju. Društvo i biznis postaju sve pokretljiviji a uspostavlja se i sve više transnacionalnih veza - sve u duhu slogana Budimo u vezi (JCeep in Touch ). Prednosti pejdžinga su poznate kao i njegove koristi za operatora i korisnike. On se razvija kroz proširivanje broja usluga, rasprostranjenost prijema, mrežnu distribuciju poruka, čuvanje i emitovanje podataka, i sl. Jedna od usluga jeste i emitovanje najnovijih značajnih vesti, što već zadire u klasične domene radija. Pejdžeri su mali i jeftini, prateći instrumenti pogodni za aktivne Ijude. Ipak, komunikacija je jednosmema. Nacionalne pejdžing mreže su već dosta razvijene u većini evropskih zemalja, mada troškovi održavanja sistema na tzv. jedinstvenoj frekvenciji nisu mali. Altemativni prilaz je prenošenje podataka kroz VHF/FM radio-difuzne transmitere koji mogu da obezbede nacionalnu pokrivenost. Ova solucija je i komercijalno prihvatljiva i koristi se još od osamdesetih godina u Evropi. U našoj stručnoj javnosti (npr. u časopisu RTV teorija ipraksd) pre nekoliko godina razmatrani su prednosti i nedostaci dva poznata pejdžing sistema. Prvi je švedski MBS a drugi UER-ov RDS ( Radio Data System ) standardizovan u Evropi 1992. a u SAD 1993. Najveća razlika među njima je u tome što je MBS namenjen samo pejdžingu, a RDS ima i druge mogućnosti. Tako je i sama Švedska još 1979. uvela MBS a 1987. i RDS, koji će verovatno i zameniti. Mađari su se opredelili za korišćenje FM opsega OIRT-a (od 66 do 74 MHz) za svoj pejdžing sistem. U SAD se koristi MBS i on može da dopre do 90% populacije. Izvestan limit u razvoju sistema je sam prijemnik za koji treba da važe standardi UER iz 1992. godine - izbalansirana veličina i težina, senzitivnost, karakteristike displeja, da budu uvek

24