RTV Teorija i praksa

Budimpešte, ali je nova vlada najavila novi zakon i pravo komercijalno tržište za medije, koje uključuje i šest nacionalnih mreža. U isto vreme među analitičarima postavljalo se pitanje zašto se u istočnoj Evropi stanice toliko nagomilavaju, više nego na Zapadu a odgovor je nađen u potrebi Ijudi da se preko radio-difuzije obezbedi mesto u narastajućim ekonomijama ovih zemalja. Kao kontratežu ovim, navešćemo primer jedne razvijene zapadne zemlje. U Francuskoj se smatra da su lokalne komercijalne radio-stanice suštinski deo “radio-difuznog pejsaža” jedne zemlje i da se mora obezbediti njihov opstanak, odnosno osujetiti njihovo prodavanje velikim radio-difuznim mrežama (prema Herve Bourgesu flmkcioneru UER-a). CSA (Visoki audio-vizuelni savet Francuske) klasifikuje oko 1300 fi'ancuskih stanica u pet kategorija: - Javno fmansirane, neprofitne komunalne stanice, - Komercijalne i lokalne nezavisne stanice, - Stanice pridružene mreži (. Network-Affiliate ), - Radio-diflizne mreže, - Privatne stanice ( Privat General Station). Osim u izuzetnim slučajevima, nije moguće da stanica promeni svoju kategoriju i zato u Francuskoj, gde su raspoložive FM frekvencije prava retkost, veiiki operatori bivaju razočarani, Prema stavu CSA privatne stanice mogu da se regrupišu i pod zajedničkim imenom suoče sa velikim grupama. Jedna od grupa privatnih stanica (NRJ), koja udružuje 15 nezavisnih lokalnih stanica, ima preko 10% ukupnog auditorijuma radija ili 4.75 miliona slušalaca. USMERENJE NA SOCIJALNE GRUPE Navešćemo samo nekoliko pojedinačnih primera. U Italiji postoji jedna mala privatna lokalna stanica Radio Maria , potpuno posvećena religioznim temama. Ona raste zahvaljujući pomoći milion 1 po svojih slušalaca a emituje i program za Ameriku preko Panam-Sata. RM je otvorila servis u Poljskoj, a planira i proširivanje na špansko govorno područje i program za Afriku i Aziju. Radio Radicale sa oko 700 000 slušalaca spada u Talk Radio a bavi se politikom, prenosom rada Parlamenta i partijskih skupova.

28