RTV Teorija i praksa

zadovoljavanju kultumih potreba nadograđuje se i kompenzacionom fiikcijom, s obzirom na osujećenost u korišćenju di'ugih, organizovanih kultumih ustanova i vanmedijskih tvorevina. Spektakulame promene odvijaju se u ravni preraspodele i strukturisanja auditorijuma. Mnoge nove i lokalne stanice i programi okupljaju u svojim sredinama mase siušalaca i gledalaca. Pred njima se otvaraju mogućnosti neposrednijeg i životnijeg artikulisanja medijske kulture. Nažalost, njegovo umnožavanje, bez inspiracije za kulturnu raznovrsnost i kvalitativnu ravnotežu, kao i politizacija medija do mere da i sama kultura bude gušena političkom interpretacijom, jer, istini za volju, mnogi kultumi poslenici takođe teže da se u diksursu o kultumim problemima eksplicitno politički izjašanjavaju, ne pružaju izglednu i plodonosniju perspektivu koju bismo baštinili iz poietnog medijskog razvoja. 4. IDENTIFIKACIJA KULTURNIH VREDNOSTI I MNJENJE O PROBLEMIMA KULTURE 4.1. Izbor kulturnih vrednosti u neposrednom okruženju Mnjenjski vidovi odnosa prema kulturi često se izražavaju s obzirom na to u kakvim se tvorevinama uočavaju kultume i estetske vrednosti i koje ličnosti se smatraju nosiocima umetničkog stvaralaštva. Identifikacija kultume vrednosti je u jednoj anketi 9 operacionalizovana kao individualna preporuka nekom zamišljenom strancu određenog dela, tvorevine ili stvaraoca iz bliskog rezidencijalnog oki'uženja. Time se unekoliko izbegava stereotipno i preuzeto navođenje već potvrđenih, opštepoznatih vrednosti umesto sopstvenog uviđanja. Insistiranje na neposrednom okružju trebalo je što više da individualizuje poimanje kulture, kao bitnog činioca svesti q nacionalnoj kulturi uopšte, a pmži posrednu ocenu kulturne situacije u vlastitoj sredini, mestu osnovnog zadovoljavanja kultumih potreba. Razdeoba odgovora među stanovnicima Srbije starim 15 i više godina upućuje na više značenja (Tab. 9). „Preporučiti strancu“ označava i reprezentativni karakter i informativnu funkciju izbora. Više od 40% stanovnika navodi konkretnu tvorevinu ili stvaraoca. Oko 30% ne zna za takva dela i kreativne ličnosti, bilo što procenjuje da ih objektivno nema, ili

9 Posebno ispitivanje u okviru „Sondaže-Barometra ‘95“, pod nazivom „Kultura i kultuma politika u Srbiji“, izvedeno 11. oktobra 1995.

71