Sion

54

и т. д. што и данас траје у народњим обичајима по свима овим крајевима. Ни једно племе није бидо на толико моћно , да друга племена подчини ; ни један племенски кнез није био толико силан да друге освоји, а ни један није био толико слаб, да предпостави себи јачега, па и племена тврдо су хранила старинске обичаје и предања ; ни једно племе није било изображеније од другог, паниједна личност није надмашавала кругозор својих суплеменика, па да прегне, те да изведе народ из племенског склопа живљења у живот и склоп државни. Из овога се види, даје темељ њиног живљења била морална снага њинога гледишта на ствари. Ви знате, да је живот у мислима т. ј. какве су мисли у људским главама, онакво му је и живљење. Ето са чега се сва ова нлемена чврсто држала своје старе вере, своје старине и начииа живљења, на су и оила независна. ( наставиће се). Српс^а цр^вена ^њидевност. (наставак). Српска црквепа књпжевност код Срба. Споменули смо још напред, да је св Сава био први и најглавнји радепик на пољу црквене књижевности у Србијп. Он се старао, да се у дркви српској заведе све , што је онда било у Византији, и особитим трудом и настојавањем , подизао је у Србији скровпшта духовног образовања, помажући краљевима српским у подизању задужбпна — манастира у Србији. Колико му је на срцу лежало оснивање калуђерства у Србпјп, види се по ономе, што је за њих написао сам правила , по којпма би они пмали живети. После писма Кулина Бана, што га је овај ппсао Дубровчанима 1189. г. најстарнји писани споменик српски имамо аисмо св. Саве од 1193. год. или уговор, крјим је од Светогораца куаио земље за Хилендарски виноград, од ког се у Хилендару преппс сачувао. Али најориђиналнија су му дела: 1, Живот Стефана Немапе, 2, Тиаик св. Саве Ораовичког (или карејски), 3, Хилендарски, 4, Студенички. Ораховички, намењен је Хилендарској ћелији у светогорскнм карејама, писан је