Sion
590
богословска мнења о происхођењу Духа св, излагати само у оном духу, у коме су она изложена у списима св. отада древне нераздјељене дркве. Тај управо смисао имају сљедеће четири тачке, које су биле предложене на конФерендији и које су без икаквог спора усвојене биле од свију присутних: „1.) Ми усвајамо васионске символе и вјерске одлуке древне нераздјелене цркве, „2.) Ми признајемо да је прибавка,, ГНоцие" уметнута у Символ нецрквенозаконитим иутем. ,,В.) Ми се обвезујемо излагати учење о св. Духу онако како је оно изложено од отаца нераздјелене цркве. „4.) Ми одбијамо сваку мисао* и сваки израз, у коме би се садржавао појам о двама принципима, или ађуЈ/Л (пачела) или ол хиа (узроци) у светој Троици." Ове четири тачке у погледу питања о происхођењу Духа светог догматно изражавају догмат првобитне цркве у смислу управо васионском, јер, као што добро примјечава Бриселска ИпЈоп сћгеИеппе, оне садрже у себи у догматичком одношају * двје најсуштаственије тачке древног васионског учења о светој Троици, наиме. 1.) У св. Троици нема него један иочетак, 1 а тај је почетак Отац и 2.) Дух свети исходи од Оца онако исто као што се Син рађа од оца. Али чланови конФеренције нису се задовољили тим обћим опредјељенима, него учинише предлог, да се питање о происхођењу Духа светог подробније изложи рјечима светих отаца нераздјелене цркве и да тако изложење представљено буде конФеренцији, која ће га морати обсудити и усвојити. Тај је предлог ћодупрво предсједник копФеренције при изјави мнења старокатолика о томе, какав значај имају св. оци источне цркве у сравнењу са св. оцима западне цркве и како они (старокатолици) признају, да су први били и биће увјек учитељима посљедних у свима главнијима и најважнијима богословским питањима, За православне тај је предлог изгдедао сувишним, јер, прво, у горњим 4 тачкама православни су већ налазили исповје-