Školski glasnik

Бр. 12.

ШК0Ј1СКИ ГЈ1АСНИК

Стр. 189.

Ус ајају се сии нреллози, који се на крају извештаја подносе. и према иетима доносе се ова решења Нозивају се сви иодручни м. школски одбори, да уз строг надзор да се школе уредније полазе и књиге школске на време куие, нарочито настоје, да се поправи прелаз децр из млађих разреда у старије и да што више деце сврши 5. и 6. разред. Даље пооштрава се наредба да се из здравствених об.ззра патоси школски бирају најмање сваког месеца. Позивају се црквене опћине да оснивају салашке школе где год има бар 30 деце на салашима, и то макар покретне школе, где ће настава трајати наизменично у извесно доба дана или и у извесне дане у по двема па макар и у по више дворница, — ако су деца јако растркана, — те да се умањи перценат деце, која у опће не похађају школе. Позивају се путем м. школских одбора м. срп. учитељски зборови у Куману, Ђали, Сри. Итебеју, Тиса-Хвђошу и Срп. Крстуру, дадрже прописане месечне седнице у смислу вис. наредбе високосл. Школ. Савета број 30. ех 1879. Из седнице епарх. школског одбора држане у Темишвару 8. (2'.) Фебруара 907.

Извештај о школадоа. Извештај о ерпској учитељској и учитељичкој школи у Сомбору, за шк. год. 1907-8. Издаје управа учит. школа. У овоме извештају заступљени су одељци: Школ. Летоаис. Стање завода. Статистички податци. Испити за учит. оспособљење. Школ. објава и додатак о прилозима за Алумнеум. У Летопису је назначено да је завод добио ове године три нова про®есора: Васу Стајића, Ник. Легетићаи катихету М. Протића. У Стању завода, осим именика про®есора и учитеља вежбаонице и заводске књижнице, која се ове године поново сређивала, изнесени су податци о раду ђачких дружина „Преоднице" и „Натошевића." Женска дружина „Преодница" била је много вреднија и више се бавила расправљањем стручних педагошких предмета. Држимо да од истрајности и одушевљења оних који руководе ове дружине, много зависи да се у ђацима пробуди што јаче интерееовање за стручну педагошку књижевност и да би оии својим радом могли много допринети, да новији

нараштаји учитељски више читају и нрате педагошку књижевност, те се тако боље усавршавају и даље образују, него што је то до оад било. По статистичким нодатцима било је у овим школама на крају године свега 72 мушких и 82 женске. Све женске имале су потребну пред- ■ спрему, а од мушких је било 2 са 5. раз. гимназије и 2 са 7 или 8. разр. гимназије, но било их је и 9 са 3 р. средњешколе и пријемним иснитом. Ово се дакле још новлачи у учитељској школи. И каква је онда ту сразмера у образовању код овог са иријемним испитом и код оног из 7 или 8. разр. гимназије. 0 усиеху ученика не-. ма у овом извехтају сумарних података. Од учит. кандидата положило је с врло добрим уснехом 5, с добрим 8, с довољ им 7 с другом класом 8. Женске су биле нешто бољи ђаци : 6 врло добрих, 10 добрит, 7 довољних и 2 с другом класом. Свега има 11 врло добрих. 18 добрих, 14 довољних, 10 слабих. У објави школској, ве?, ли се додуше да се примају они ђаци, који су свршили са успехом четири разр. које средње школе, али ето видимо да се се иримају и без тога. То би требало укинути сасвим. Извештај о српској виш. дев. школи у Нов. Саду за 1907-8. год. Саставио М. Ђорђевић управитељ. Учитељска штампарија „Натошевић." Овај је извештај прегледно и добро сређен. ,На уводује кратка расправа о пракси и теорији у којој се заступа да ово двоје треба да се допуњују, а излазна тачка да је снрема за практичан живот, дакле ипак да се пракси да пред* ност. У овом правцу иокушало се у овој школи и стварно радити на томе, о чему нам даје података преглед: 0 унапређењу наставе. Овакав начин рада, може довести до стварна успеха, а таким успехом ће се пробудити боља заинтересованост за школу и у ширим друштвеним круговима. А кад то буде,, онда ће школа бити један корак ближе својој мети, да је свет схвати као потребу, а не као нужно зло или луксуз. На крају године испитано је у овом заводу свега 101 ученица, од тих прелази 82 у старији разред, 16 поправља оцене, 4 понављају разред. Нај више ученица има интелигентнијих редова друштвених (53) а најмање ратарских и послужитељских (по 4). По успеху било је одличних 4, врло добрих 18, добрих 37, довољних 15, недовољних 16, слабе 3. Држимо, да би наше школске власти требало да узму у претрес степене оцењивања те да у томе уведу стварнији поступак.