Školski glasnik

Стр. 213.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Вр. 12.

квалитете без супетанције, интелигенцију,.сензибилитет, вољу, радње душе; дисање, варење, крвоток, итд., радње жпвога бића; или однос међу разним квалитетима, величину, спћушност, моћ, слабост, итд.

Учатељство. „Измећарска служба". Коста Замуровић, учитељ у АГолу, у нме : пеколицпне учитеља разаслаоје нозив „Организујмо се!" (Доносимо га у овом броју на 205. стр.) Поводом овога позива „Застава"је у 170. бр. о. г. довела овај покрет учитељски у везу са суспендовањем автономије. Ова измишљотина њена танких је ребара као и многе друге њене измишљотине до сад избачене. Позив Замуровићев штампан је у штампаријн „Натошевић" на недељу дана пре, него што је изншла наредба б суспендовању автономије. Писац позпва, а тако и други учитељи нпсу могли знати о том автономном удару нпшта, јер тада још ни сви еппскопи нису знали шта се иза брда ваља, (У то ми потпуно верујемо), па ни сама „Застава" покрај свпх муштулукџија и у звањима и ван знања, пије ништа о томе знала. Од куда ће, дакле, знати К. Замуровић? Та неистина „Заставина" је, дакле, као и мноштво других њених неистина, јсдна злонамерно избачена клевета против учитеља, јер учитељп, бар онн којп нису у радикалној странци, нису билп савезници клерикалства. У вези са поменутом „Заставином" непстином, она је акцију К. Замуровића и другова назвала „измећарском службом". Даиас се организује сељак, занатлнја, трговац, лечник, адвокат, новинар, сваки радник па и келнер, али се по „Заставпну" мишљењу учитељ не сме организовати. Или, нека се ма и организује, али нека служи појединим странкама, а најбоље ће бити да служи ваљда радикалној странцп! Свака сталешка организација иде за тим да се ослободи партијскпх недосл^едности и н глупог партијског притиска, а учитељство иде за тим у толико впше, што је оно за последњих 50 година богато искуство стекло, одушевљавајућн се за разне шупље партијске програме, који су стојали на челу странке као

лепа фирма на дућану, а у дућану се свашта радило, и шефовима дућана било је свашта слободно, док су остали смртнп пред дућаном имали дужноет да верују у непогрешивост и бесмртност тих вођа и шефова, који су се прометали као хоџа кроз губер п обично завршивали каријеру како је по њих лично најбоље и најуносније. И многи од тих вођа и њихових главнијих трабаната и пре завршене каријере, радили су свашта под заштитом странкиног нимбуса, обарајући .је таким поступцима горе него онп који су раскрстилп с њоме и изашли из таког врзпног кола. Хаотично стање у странкама дошло је до врхунца баш сада прп суспендовању автономије. Томе бар не треба тражити доказе кад их свп видимо. И то стање још боље утврђује нас учптеље у томе уверењу, да треба истрајати на путу којим ћемо поћп. Мисао о учитељској организацији није нова. Она је поникла још пре. пб века п у мањим и јачим таласима избијала на површпну с времена на време. Она се мора и остварити а пре, а после, јер само ћемо тако ми учитељи постићн правн успех у просветном раду како у школи и у нашем сталежу, тако п у народу. С тога нас ни од сада неће моћи одвратнти са тога пута, неразложни ординарни нападаји „Заставинн" (па нп онп мало углађенији у „Срп. Гласу"), јер она внче на учитеље да сакрије свој траг. Наиме: „Застава" назива организацију учитељства „измећарском службом" клерикалству. Је ли то баш тако? Да видимо! Сада при склапању административношколског одсека н. пр. у бачкој епархији, позванн су од учптеља да се прпме за чланове тог одсека и Душан Гужић, учитељ из Новог Сада и Младен Ђурошевић, учитељ из Обровца и председннк повосадског среског учитељског збора. И обојица се ннсу примили чланства. И један и други тај учитељ спада међу оне учитеље, који хоће да се организују и који не припадају радикалној странци. Али док ова два наша вредна и угледна друга не примају позив у чланство автономних одсека под овим приликама, дотле се Паја Терзин бивши учитељ, а сада управите'љ учит. школе у Сомбору и Јован Искруљев, учитељ вежбаонице у Сомбору, примили на прву реч чланства у административношколскдм одбору епархије бачке. Па јесу ли и П. Терзнн и Искруљев при-