Školski list

189

станке, на коима су осии изабраних одборских чланова и друг и учнтелБИ Сомборских главних и основних школа участвовали и у тим седницама сноразумели смо се у следећим предлозима, које овом приликом на претрес Славној Скупштини поднашамо. Предавање у свима школама истина да се наивише на говору учител^вом оснива, и од н&га деца наввише користи имаго, али опет зато нуждно им је да и књиге имају, и то не само ради учења и веџбана у читању, већ и ради саме науке коју треба да из школе изнесу. Књиге, које се у школи употребљују, нису зарад напаметног механичног учења, и ако се у њима и неколико предмета зато одређени наћи мора, него су као помоћ и одлакшица како за учитеље тако и за децу саму. Од колико је важности школа, сама по себи, то нам није нуждно да говоримо, то сваки кои у збору овоме участвује врло добро зиаде. Али од толико исто големог замашаја су и књиге кое се у њима употребљују, с тога се сви народи о том старају, да им књиге школске што одабранијег садржаја н за децу што удесније списане буду, зато су се сви пријате.1)И напредка школског својски заузели да се данашње школске српске књиге измену с другима, које ће и духу српског народа а и духу православне вере, кон нам је свети аманет наишх прадедова, и духу садашњег времена одговарати, спишу и саставе. То су заиста велика искања коа и много труда а и времена потребују ако би што пре до њих дођи хтели. У овом послу млоги труд је одбору овом заштедио предлог поштеног брата нашег |>УР е Глибоњског у Шк. Листу ове године штампане. Шта е одбор из тог предлога усвоијо то ће поштовани збор из следећег увидети моћи. Кад се реч о књигама поведе прво морало би се на то питање доћи : какво је устројство наших школа. Дали одговара нашим народним потребама, и хоћели при данашњим околностима у коима се налазимо и даље још тако дуго обстати моћи али то би био предмет кои би славни збор тек у овој скупштини у претрес узети могао. Одбор овај изаслан је да изради предлог о шк. књигама и то по данашњем устројству школа Србских, и на томе основу он је и делао. Ми досада имасмо главне и основне школе. Основне шкодесастоје се обично из три разреда или једног и два 5'читеља а главне из четир разреда и четир учитеља. Школу нохађа-