Školski list

— 127 —

(За сртсске гиколе у Кикинди) набавиће се ове године по закључку општинском учила за 1000 ф. Осим тога издаје се сваке године за набаву учила 200 ф . Радујемо се тој ревности за унапређење школе ! (У Руми ) је како „Застава" јаз.Ћа тамошња црквена скупштина закључила, да се „преставком обрати на своју духовну власт, да би ова код кр. зем. владе у Загребу порадила, да се наредба она, којом се дужности комуналних учитеља као црквепих нојаца нрецизују (в. 3. број Ш. X), дотично којом су ови решени од те дужности приликом неких светаца и црквених обреда ван круга заповедних благдана, — нрема потреби наше свете цркве — допуни." (За богспитовје и паставу у Босни) стављено је, како јављају „Босанско-херцеговачке новине" у нрорачун за 1880. г. 113,600 ф . Од ове суме отпада на штипендије за тамошње младиће 10,600 ф.

КШЖШШ ПРШЗИ. 15. Скуи земљокисних резултата за народних школа (!) У. а у случају(!) и VI. разред и за повторавајућу (!) школу. Списан од дра. Гејзе Емерициа и Андр. Карапатиа приправничких учитеља. Награ/јено дело од краљ. угар. министра богочасти и јавне наставе. Превео А. ПоаовиК. Право превађања и прерађивања цридржава се. Дућанска цена 8 н. У Будимпешти, властитост краљ. угар. државе. 1878. Тврдо укоричено 16® с. 30. Књижица ова дође нам тек сада у руку, па пошто се препоручује као школска књига морамо и њу поменути. Није потребно да много говоримо, јер већ наслов ове књиге издаје њену вредност. А ко још више тражи, нека отвори само 1. страну где ће наћи: „Натпа је земља звезда међ звездама уједно звездарски земљоиис " и мало даље „положај земљин у светској иразнини" (о! о!). Не наводимо те реченице као нешто усамљено, него као моделе за већину осталих у том красном делцу. Тако влада преводилац језиком, а стручно знање показује међу осталим на с. 5., где помиње тако зване енкејове реиатии,е. Дакле их је више? Хришћане зове г. преводилац „кршћанима", православне „грчко-несаједињенима", а што исти ранжирају иза иротестаната није но свему нхто наведосмо никакво чудо. Чудо нам је само, како је могло високо министарство јавие наставе својим ауторитетом да отликује такав иревод , који се у школи не може никако употребити. М. Петровић.