Školski list

— 339 —

У говору могу деца добро да се веџбају и при рачуну, кад се употребљују окојши иредмети, да се на њима уче осповни бројеви и њихова вредност. Не може се замислити гора методичка ногрешка, него кад се почиње да рачуна само чистим, неименованим бројевпма, те се тим при рачунању иде на руку оном истом механизму, ког смо поменули горе при читаау. Није чудо, ако ученици не поклањају никакво учешће таком монотоном и апстрактном послу! Науче ли се тако деца на бесмислено читање и тако исто бесмислено преписивање, онда није чудо, што не могу да исказују у кратким реченицама оно, што су видели. Ни са библијским приповеткама не треба нре почети, док деца не буду у стању да разуму какву просту приповетку. Увек се ваља чувати, да се не учи ништа непосредно, да се избегавају речи без смисла. Увек мисли на то, коме говориш. Ако твоји учепици не разуму најпростије, за што их питаш, о оцу и матери, о ствнрима у школи и т. д., онда не очекуј од њих, да ће корисно моћи да слушају библијске приповеткс. *) Опасна је обмана. кад се мисли, да ће разумевање доцније само од себе доћи, Дете мора знати, шта каже и само онда може се очекивати, да ће сљедовати дубље разумевање с годинама. Треба да се чувамо, да дете не навпкнемо, да седи без учешћа и да се не научи да буде равнодушно и да не мпсли. У првој половини године ваља сву своју снагу концен тровати на то, да се развије дечији дух и говор. После ће нанредовање бити у толико лакше. Напротив с певањем може да се почне одмах Деца певају тако радо и већином су већ певала. Треба дакле само иродужити и клонити се многог предходног веџбања, које би могло лако децу да умори. Певање нек је слободно, а куражни нека певају и сами. Деца се тим веџбањем ослободе и буду весела, те као што јасно певају, тако и говоре. Певање је изврсно васпитпо средство, које неби смела ни једна школа да занемари. Дете радије пева, него што чита, слуша, пише, прииоведа. Али по себи се разуме, да ваља бирати песме према дечијем схватању. Није дакле учитељева задаћа у првом разреду, да улива знања, него да промишљено и непрекидно управља и посредује

*) С тога баш ваља, да се са учекицима првога разреда у почетку школске године предузина брижљиво очигледна припрема за прву наотаву у вери (видп : Улутство за нрву наставу у вери од Н. Ђ. В. Панчево 1879.) У.