Školski list

- 9 —

На молбу преч. г. Павла Јовановића пароха у Сиригу, син његов Никола, који је још 1877. године први прииравпички течај полазио, а затим пет година као привр. учитељ служио, примљен је у други приправнички разред срб учатељске школе Сомборске, с тим да због закашњења испит за први семестар приватно положити и по том течај редовно продужити може. Местни црквени одбор у Г. Карловцу на позив овога Савета одговара, да није у стању В. К. учитељу вештбаопице из својих средстава плату иовисити на 700 Фор. него моли да се Ш. Савет код вис. Саборског Одбора заузме, како би се заслужена награда истом учитељу за прошасту године у износу од 300 ®ор. из нар. Фонда издала, а у будуће да му се на редовну плату од 500 Фор. сваке године 200 ®ор. из нар. Фондова придодаје. Изјава горњокарловачког м. Ш Одбора има се саобпггити вис. Саборском Одбору с топлом препоруком, да се у смислу решења овог Ш. Савета од прошле године В. К. ревностном учитељу вештбаонице у Г. Карловцу у име награде за прошле године 300 Форинти, а у будуће сваке године по 100 Форинти прилога даје, како би сеусмислу §. 104. прев. кр. уредбе за срб. нар. школе, нрописана плата за учитеља вештбаоиице, од 700 Фор. постигла. Осим тога решени су у овој седница још многи текућа предмети од мање важпости, које због маленог простора овога Листа нисмо у стању све навести. В.

ДОЕШ ВАСПИТАВАЕЕ. (Одговор г. Ж. Нешковибу.) Н. Г. Нешковић нозива у помоћ „ арироду" ири одрефивању „правог позива домаћег васпитавања", па с том тајанственом помоћу изнађе ову Формулу: „Домаће васпатање треба да спреми дете за зрелије доба ма ово и невидело гиколе " (Л. стр. 110.) — А молићемо, како се ово слаже с оним тврђењем у почетку критике, где се интелектуално васнктавање оставља школи, и где се замера Коменском и Песталоцију, па после и мени, што иптелектуално васпнтапање сматрамо као „најглавније" и у иородичном васпитању (и у првом периоду младости) ? Шта значи та Фраза: „да спреми дете за нрелије доба" ? Зар неће у тој „спреми" у незрелом добу бити обухваћени сви правци васнитни, а нарочито интелектуални правац у ком су концентровани и сви остали аравци ? Пошто је претходно ноставио разлику између некаквог „негативног васпитања" и — ваљда тиме супротног — „позитивног васпитања", г. Н. одређује задатак породкчног васпитања мало поближе, и ту, поред осталог, захтева и то, да се „спрема, земљиште вишем идеалном аолету", а да се „подјејствује, да се деца уживе у свему, што је паметно, лепо и ноштено" (стр. 110.) — И сад г. Н. ваљда мисли, да је у својих 8 таквих оиштих фраза исказао све што треба о домаћем васнитавању — јасније и одређеније него ја у 9 штампаних табака?! Ко би хтео, да на ситно анали-