Školski list

— 118 —

Учитељ је душа школи, где му се рад његов мили; при настави не има никакових сметња, већ је весео, пријатан, добро разположен; са бистрим оком и веселим лицем предусрета своје ученике; радо им прича, слике и разне ствари показује; питања ставља, на дечија питања с вољом одговора и т. д. Да би се жељени напредак у народним школама, а с овим и напредак народни постићи могао ; нужно је: 1. Да се у свакој општини, према броју школских способњака, број школа односно учитеља установи; тако, да сваки учитељ највише два разреда има; и 2. У сиромашним општинама, где није могуКе више школа и учитеља издржавати, већ само једног, да се никако прекоброј деце ушковат и несмије и да школа са свим потребама, добро снабдевена бити мора. Ово су старе сметње, које коче школски напредак и од којих многе школе одавна већ па и данас још пате и не могу да напредују; а други пут ћу ти ноштовани читаоче, изнети и набројати нове сметње шк. напредку.

МАНИР УЧИТЕЉЕБ ПРИ ВАСПИтУ. Они прилагођени или да речем присвојени поступци учитељеви, који се могу приметити на његовој спољашњости за време школскога му рада, чине његов васпитни манир. Ти спољашњи поступци, огледају се у кретању тела, у говору или у душевним аФектима. — Као што се даје видети, манир је врло сродан са методом васпитања, само што метод показује више унутрању, манир пак више спољашњу страну каквоће школскога рада. За дечје васпитавање манир учитељев има врло велику важност. Деца не уче само оно, што им се каже, него она присвајају и оно, што виде, да им учитељ ради. Пример, као што знамо има врло велику моћ при васпитавању. Хоћемо ли дакле, да нам деца науче: како треба да се у друштву крећу, како да говоре и како да своје осећа-је изјављују, — ваља и сами да пазимо на све то, кад их васпптавамо. Зна се, шта вреди у друштву онај човек, који у својим спољашњим покретима и изразима осећаја неје снакав какав би требао да је. Без лепа манира данас не вреди много ни знање, ни развијена моћ мишљења ни оплемењен осећај. То долази отуда,