Školski list

— 115 —

Којим правцем ваља да се врши образовање, то је непрестана тема, о којој се пише и говори, а практички се поједине претпоставке доказују и потврђују, док се друге побијају и сасвам искључују. Гдеде тога, даклем, развијале се разне етрује педагошке, али се у главном све стицале и стичу у једно место, које место назива др. Линдлер*) „циљем или метом сваког образовања" — а та је мета: морал. А, да би пут и начин образовања био прикладан свом циљу, својој мети, филозоф и педагог Хербарт вели : Свако образовање треба да је само и једино етичко (морално). Повесница светска, која нам казује верно развиће и опадање човечанства, сведочи нам: да је само онај народ могао правилно да живи. да се развија, док је у њему владао морал; а на против, да је сваки народ па био како велик бројно и физички јак, морао да опада и пропада, кад је морал опадао. 0 томе нас најбоље могу да увере класички народи Грци и Гимљани, за које се знаде да беху силни и велики у свакаком погледу, и да им је сву силу убио највећи отров људима — неморал**) Кад је то тако, кад је морал тодико важна и безусловна чињеница за прво душевно развике човека, људи, народа и човечанства, онда је сасвим јасно да педагогија у оба своја правца т. ј. као иаука и као вештина или као теорија и пракса мора да се држи етичког правца, коме је ударило темељ хрипгканство. Говорити о том правцу, свакако је мила и добро дошла та тема, јер се тим иде у прилог озбиљнијем педагошком раду. И ми се овом приликом латисмо да у неким потезима из тог правца одговоримо. Но говорити о стављеној теми, по нагпем мишљењу је 5 најзгодније држати се самих чињеница, које нас управо воде циљу, за којим тежи етички или по Шмиту хришћанско-човечански правац — а тај је циљ, као што већ рекосмо, морал. Мало пре рекосмо и то, да је овим правцу основ хришћанство. И где је тај основ ? Довољно је, да споменемо само ове речи Учитеља света: Будите савршени. И зар има лепше, и зар имаде достојније девизе за човека, но да животом својим и радом својим тежи свом савршенству ?... Не, и никада неће ни бити лепшег позива човеку!... Кад погледамо на морално образовање у опште, кад посмотримо друштвене и животне одношаје, не налазимо, да је људско *) Ете1шп §81ећге, &. А. 1лпс1пег <1г. \\ г јеп 1891. **) Опширније о овом види : Морал класичких народа од иро®. Јов. Ђаје. Београд.