Školski list

— 163 —

изражава душевне расположаје и чуства у свој њиховој самосталности, — неаосредности и изворности; а необориви је Факт, да колико речма изражено чувство добија том својом оаредељеногиКу , толико исто губи од своје неаосредности, изворности. Оно за чега песник није у стању да нађе речи, што се не може речма исказати, то музичар може да изрази помоћу гласова. "Чуство које потиче из најдубље дубине срца, усљед којега занеми песник — речи , дреши језик песнику — музичару. У овоме лежи она велика важност, која се м.»ра иесми приписивати, при тумачењу и изражавању чустава. Реч и глас долазе у песми у такову везу, која те обојима извор богаства; глас даје речи непосредност, унутарњост, а реч опет даје гласу одређеност, јасност. ЈГирска поезија и музика су близанци, с тога их и у народној поезији, том најстаријем облику поезије, обично заједно налазимо. Добивши тако чистији и јаснији појам о суштини музике и поезије, не ће нам бити тешко предочити велику важност учења певања у школи. Врло би лако било засведочити, како би благотворан угецај имало на школско васпитање, особито на васпитање у средњим школама, да се у ред осталих наставних предмета стави и музика у ширем обиму с учењем теорије музике, свирање у појединим инструментима, особно и хорално певањо. — Али се ово једно усљед многих школских предмета, а друго и усљед разних техничких тегакоћа не може савршено извести. У толико се има већа пажња обраћати на учење певања, и то тим пре, што се оно без великих тешкоћа може ставити у ред осталих предмета, с врло паметном поделом времена; оно с техничке стране, није везано ни за какве спољашње услове, а и не повећава данашњу прекомерну оптерећеност, већ на против — као и гимнастика — улива нове снаге, гипкости и свежине у тело и душу, који под теретом учења осталих наука, малаксавају. — Сваки ко има гласа и слуха мо^в! учити певати, док се међутим за учење свирања на извесним ин-1 струментима захтева много више спољашњих услова. Држимо, да : је непотребно наглашавати, да овде мислимо на хорално аевање. Онолику пажњу, колику особно аевагве захтева, школа не може обратити на поједине гласове, а осим тога и Физичка подобност која је за особно певање неопходно потребна, тек ако би се код извесног, незнатног, броЈа ученика ноћи могла. Ми дакле од своје стране за најцелисходније и најизводљивије сматрамо такво певање