Školski list

— 73 —

онда, ако они дају гаранције, да ће се казна извршити правилно и по пронису. Ако родитељи не иружају те гаранције, онда се дете затвара. Деца, која између 18 и 15 година учине какав кажњив чин, а немају на себи знаке сполне зрелосги, казне се као одрасли. Но и ту се узима у обзир моћ расуђивања. У случају да се та моћ не претпоставља, казни ое као и дете. Ту хоћемо да престанемо са набрајањем закона, који се односе на дечије злочине. Из њих се јаспо види, како поједина држава мисли о њима. Али са горенаведеним државним законима у тесној су свези и они државни и приватни заводи за кажњавање или васпитавање деце-злочинаца, који су у појединим државама уведени, да у друштву за законском строгошћу и правдом стану пут ширењу тога зла. А расмотрити те установе не само да није узалудан, него је, баш на против, врло поучан посао. (Наставиће се.)

ОЧИГЛЕДНА НАСТШ У ПЕВА&У. (По начину Ед. Урбанка.) При иастави у певању мора се поступати рационално и очигледно, ако желимо постићи научном основом означену сврху. Па вишем степену наставе у певању, може учитељ нотним системом разјаснити, како гласови нотама обележени горе и доле иду. Али пре, него што је учител- приступио настави певања из нота, мора своје ђаке научити, да својим слухом добро разазнају висину и дубину гласова, дуже и краће трајање, као и јачину гласова. Научна основа јасно прописује, да пре учења песама на основу нота, мора учитељ ђаке упознати са јаким, слабим, ниским, високим, кратким и дугачким гласовима. Учење једно- и двогласних песама на основу нота, прописује научна основа тек на вишем степену. ГТитање је сада, како треба поступати на нижем степену ? Одговарам, да механичним певањем не ћемо постићи истакнуту цељ, јер деца на нижем степену немају извежбаног музичког слуха нити гласа, да могу мелодију правилно отпевати; смисао за певање морамо код њих вештачким начином пробудити и неговати. Певање гласоредова мора такођер почивати на очигледности. Научном учевном основом прописана сврха може се лако пости+ш употребљавањем бројевног система при настави певања у народној школи. Систем тај састоји се у томе, што се поједини гласови означују бројевима: