Spomenica dvadesetpetogodišnjice srpskih državnih železnica : od 3. septembra 1884 do 3. septembra 1909. god.
58
Указ о одузимању експлоатације у државне руке као и указ о наименовању новог директора, са наредбом, да се целокупно особље повинује овоме делу - послати су тел графским путем свима шефовима железничких станица п свима полицијским властима дуж железнице.
(Овај глас о одузимању експлоатације у државне руке зарадовао је све чиновнике српске народности и цео срп“ ски народ. Напротив, чиновницима стране народности није био пријатан, али су сеи они повиновали свршеном чину.
Да би се на данашњи дан сетили оних узрока, који су налагали тадашњој српској влади, да експлоатацију ср: ских железница одузме из руку француског друштва, нека ми је овде допуштено, да из реферата тадањих Министара Грађевина и Финансија забележим само један део поменутог реферата:
„Познато је, да је грађење наше железнице Државу врло скупо стало, а познато је тако исто, да је било доста труда и мучне борбе, док се успело, да се наша железница, поред необично велике цене оволико солидно сагради.
Ја
За нас је сада важно то питање: Како стојимо са експлоатацијом наше железницег — И ту, на жалост, морамо. признати, да је од самог почетка експлоатације настала јака борба између Државе и Друштва. С једне стране, државни је надзор непрестано тражио да се експлоатација и одржавање железнице врши строго по земаљским законима и правилницима, који имају силу закона. С друге стране, Друштво је у свакој прилици гледало, да се прође са што мање трошка око ове експлоатације, па је у тој тежњи тако далеко терало, да је чак итнорисало најјасније законске одредбе и пренебрегавало да испуњава најбитније услове, који се односе на сигурност иу опште на уредност и правилност саобраћаја; мн то очевидно увек у цељи, да овако неоправданим начином постигне за себе што већу уштеду од оних сума, које му се као накнада плаћају од стране државе за вршење експлоатације. На жалост, Друштво је у томе ишло тако далеко, да је чак својим извршним органима на линији издавало наредбе, које се правце косе не само са битним захтевима правилног и сигурног саобраћаја, већ шта више, и са врло јас-