Spomenica dvadesetpetogodišnjice srpskih državnih železnica : od 3. septembra 1884 do 3. septembra 1909. god.
на. #"
Пре но што пређем на споменицу двадесет-петогодишњице од отварања саобраћаја на нашим железницама, мислим да нећу погрешити, ако споменем раније доба у. коме се појавила мисао о грађењу железнице у нашој (Отаџбини. | Можда ће се временом наћи неко од наших железничара, који ће написати историју наших железница онако, како су оне постале, како су се развијале и како су се усавршавале. Изнеће њен утицај на културни и трговински напредак наше Отаџбине, и најзад ставиће на хартију све оне фазе кроз које је она пролазила, да постигне врхунац онога циља до кога буде доспела у времену, када њена историја буде писана. ја овде не мислим да себи ставим дужност историописца, јер би за мене тај задатак био тежак, нити се за њега осећам спремним, нити располажем срествима потребним за грађу тако важне историје као што је историја наших железница.
Мој задатак је, да у неколико речи подсетим железничаре и друге заинтересоване људе на доба од пре 25 година од отварања саобраћаја на нашим железницама и да их постепено, у неколико, доведем са мислима на данашњи дан, када то доба сви скупа прослављамо. У овом задатку послужио сам се сопственим прибелешкама, разним конВенцијама, уговорима и законима издатим пре и у почетку грађења наших железница и најзад послужио сам се и приватном архивом мојих другова и пријатеља.
Мисао о грађењу железнице у нашој Отаџбини поникла је за време почив. Књаза Александра Карађорђевића, 1851 год. али је она кривицом турске царевине тада остала неостварена. Почивши Књаз Александар као вазал Отоманске царевине, није могао тада сам градити же-