Srpski književni glasnik

ДЕТЕ с“

+45M СРПСКИ Књижевни. ГлаАСНИК. пре евега. научити да је у историји људске мисли и људеког осећања многа етрана и занимљивија и важнија но што на први иоглел изгледа. Ако прочитате увол. видећете како мислилац, на основу књижевних произвола који чеето изгледају без икакве вредности, реконструише читав један свет, који је у толико интересантнији у колико се више разликује ол нас, и изводи закључке о којима. је тешко рећи да ли су тачнији или важнији. По својој научничкој екромности, и још више ради циља коме је књига намењена, Гастон Парис се у даљем излагању ограничава на оно што је најнеопходније, те многа страна чини утисак сувопариог набрајања; али зато одступања од овог правила, која обично долазе код важнијих књижевних појава и у почетку већих одељака, дејствују у толико јаче. Ово је дело знатно допринело ла се за старију књижевноет запнтересују и. шири кругови у Француској; ако јој оно међутим није могло стећи и симпатија, није кривина пишчева: за старију француску књижевност у опште не може бити симпатија код ланашњих Француза, и то не само се тога што је она писана. језиком који се знатно разликује од садашњег, већ још више с тога што им је она и по своме духу туђа.

Из последњих редова, у којима у осталом ни из далека нису поменути сви његови. радови, види се довољно ла се Гастон Парис бавио поглавито француском књижевношћу средњега века. Симпатично су поздрављени и његови есеји из новије књижевности (о Ренану, Сили Придом у, прованеалском пеенику Миестралу и другима), али му је средњи век несумњиво најјача страна. У по-

знавању ~ ерелњега. века — MIL MMHCJIHMO OHO интимно познавање за које највећем делу љули нису саме књиге довољне — Гастон Парис је јединствен, ненадмашан.

Извор овога познавања. казује индиректно он сам, кал на једном месту вели да је проучавање средњевековне књижевности примамљиво и плодно с тога „што оно

открива боље NO сви историски споменици стање моpaaa, мисли и осећања предака.“ Најбољи познава- ·