Srpski književni glasnik

Уметнички ПрЕГЛЕД. 54

која у позадини трепери по столу и полици с књигама. Ово је најбољи рад г. Мрквичке. Од других изложених радова, слика „Из екоре прошлости“ имала је успеха; предмет је драматичан, јад жене којој показују одсечену главу њенога мужа, и буђење нејаке дечице, дирају у живце, а контраст између светлости од лампе и мрачних кутова собе појачава како приличи мелодраматичан утисак ове слике. Као сликар предела г. Мрквичка није јак. „Берба ружа“ је леп мотив, али рађен тврдо, суво, неколористично, без ваздуха. .„Шопека свадба“ је елика поцепана по композији и бојама, које дрече, сурово рађена, и слабије цртана но што је то случај с осталим радовима овога сликара. Мирније сложена је његова слика „Сунце на заходу.“

Г. Ангелов је на овој изложби имао врло много успеха. Његове су се слике публици допале скоро толико колико „Мртва природа“ г. Хорејшиа, у истом одељењу („Дивља патка обешена о даску“), и „Краљица ружа“ од Р. ДАуера, у одељењу хрватском. Нама су се његове слике мање допале. Њих је радио човек који има извесну умешност, и осећања за извесно шаренило боја, за извесне светлуцаве и отворене боје пастозно мазане; али су оне неистинито, без студије, и овлаш рађене, тако да праве уметности у њима мало има. Од бољих је „Спомен“, у којој су тонови боље сложени, и у којој има осећања; и нарочито „Бог дао, Бог узео!“ — која има добар мотив, и добро је компонована. Стари сељак дошао је на њиву после града; богата, златна пшеница лежи око њега потучена, упропашћена ; без роптања, он диже десницу, и крети се, и вели: „Бог дао, Бог узео!“ Његова старачка, побожна фигура на средини слике, усамљена на равној њиви, патетична је и добро изгледа. Али слика има исте мане које и ауторове остале слике; она сликарски није истинита. Г. Ангелов ради без довољно студије, не посматрајући · довољно, и олако. Његово жито је потучено само око сељака; а даље од њега стоји једро. право, недодирнуто ни ветрићем, а камо ли градом. А његова

35