Srpski književni glasnik

550 СрРпски Књижевни ГЛАСНИК.

за присаједињење Сједињеним Државама, одвајање Панаме од Колумбије и ступање у Савез.

Уз тај пентралистичко - империјалистички покрет, јавља се као последица покрет за национализирање народности које су у зависности од других, јачих. Читаопи се сећају ралње Немаца у Познању за његово германизирање, поступања Руса у Финској за њено русизирање.

Овај рад око национализирања. бива двојаким путем. Један би се могао звати легални а други насилни. Оба су у суштини исти. Легалним путем се врши насилно национилизирање у име нарочито зато редовним путем изгласаних закона. Насилним се путем врше слична насиља отворено, јавно. Тако легалним се путем германизирају Пољаци и русизирају Финци, — а насилним путем врши се национализирање у Турској у вилајетима битољскоме, косовекоме и солунскоме.

Сличан покрет јавио се у Угарској за. мађаризацију. немађарских народности. Овај покрет је формулисан у предлогу садањега угарског министра. просвете А. Берзевиција — да се измене неки чланови у досадањим законима о јавној основној настави о школским властима. Предлогом се хтело да се силно појача. мађаризовање немађарских народности у Угарској, које је угарским законима. од 1868 и 1876 знатно фаворизирано. Кроз шест одељака, колико има овај нови законеки предлог, види се нарочита тежња да се уништи досадања, каква таква, школека самоуправа, независност. Ако га Угарски Сабор, чије су седнице сада одложене за једио кратко време, изгласа и Краљ угарски санкционише, овим ће се законом учинити последња етапа на уништавању српске школске аутономије.

Ево у чему се састоје главне одредбе његове:

1) Што се тиче обавезне основне наставе: а) досада је самоуправни школски референат имао права предлагати да ли ће једно дете морати понављати један разред ако у једној години није успело положити испит за старији разред, а по новоме пројекту закона окружни или