Srpski književni glasnik

бе

Виа

РАДИ и“ оне, ~ 84 а,

Политички ПрРЕГЛЕЛ. 551

варошки управни одбор може по достави државнога школскога надзорника чинити; O) до сада је самоуправна школека власт утврђивала начин похађања и недолажења деце у школе, а по предлогу новога закона имао би то искључиво право Министар Просвете. — Уз ово, нови закон забрањује држање домаћега или приватнога учитеља. Све, дакле, узима у руке државна власт, њој се дају права и дужности да ради онако како мађарски државни програм и разлози захтевају.

2) Што се тиче шкелскога програма у основним школама: а) до сада је народни Школеки Савет одређивао кад ће се почети рад у школама, а у будуће би то одређивали варошки или окружни управни одбори; 6) до сада је Школски Савет одређивао предмете који се имају предавати у основној школи, а од сад би се то законом прописало; в) до сада је у српеким народним основним школама наставни језик био српски, а по новоме закону мађарски језик имао би се употребити као наставни и у српским школама ако има у њима само 20"). деце мађарске народности; г) у будуће морао би бити у свима поновним шхолома у Угарској наставни језик искључиво мађарски; д) наставни план за мађарски језик утврђивао би Министар

· Просвете и овај план био обвезан за све основне школе и

У горској, а до сада су то чиниле самоуправне школске власти ; e) Угарски Министар би, по новоме закону, имао право да прегледа, одобрава (или да не одобрава) уџбенике за основне школе као и све оно што служи као спомоћно средство учитељима у основним школама ; министар може чак и да забрани употребу таквих уџбеника и спомоћних средстава. — Овај је одељак у пројекту новога закона најзначајнији и најпогибнији. С помоћу параграфа из овога одељка није тешко преобратити еваку немађарску основну школу у мађарску. Њиме се дало Министру Просвете оруђе да намора свакога учитеља у основним школама немађарских народности да највећу пажњу обрати мађарскоме језику, и сваки ће учитељ мо-