Srpski književni glasnik

NE “E И ia ~ Ce * w : + А y

Позоришни ПрРЕГЛЕД. #59

док се на једној страни „Париска Сиротица“ и „Лионски Улак“ не дају ни близу у оној подели и режији као пре двадесет година, из немара и непажње, или из економије глумачких снага које се резервишу за нови репертоар, на другој страни Димина „Франсина“, Паљеронов „Досадан свет“, Ибзенов „Габриел Боркман“ или Хејермансова „Нада“, представљају се са мање још успеха, из незнања и неумења. Из једних или других узрока или обојих заједно, због слабости у представљачком особљу или у-режији, због подвојености у овако једној малој публици, и због толико опсежног и многоструког програма што има да подмири једно једино престоничко, државно и национално позориште, репертоар Народног Позоришта представља данас једну несређену, хаотичну масу комада који се врло непоуздано наслањају на публику, који се износе на позорницу без икаквог реда и везе, и којима је данас теже но икад поставити један доследан програм и један поуздан компас, У оваквим приликама, наћи ту златну средину која ће хармонично мирити све захтеве и интересе које је Народно Позориште позвано да негује, дати репертоару богатства, занимљивости, разноликости, истинског живота, и очувати му у свој његовој разноврености и претрпаности известан правац и физиономију, начинити га за све и на првом месту за његов уметнички и национални задатак: све то — представља читав један проблем позоришне политике.

Колико увиђа све ове потребе и невоље колико 03биљно осећа сав замашај ових тешких и неодложних питања једна позоришна управа која у свем том п030ришном хаосу — оснива оперу!

Оперу, у данашњем београдском Народном Позоришту ! Из каквих потреба, с каквим разлозима, на којој основи, с каквим изгледима, с колико озбиљности 2 Оперу без публике, оперу без материјалних средстава, оперу без и једног певача за оперу !

И кад би се могло тако безобзирно прећи преко свих прилика у Народном Позоришту, у којима је данас тај

ИК