Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД.

Емил ЖАК-ДАЛКРОЗ.

(ПОПУЛАРНЕ ПЕСМЕ ФРАНЦУСКЕ ШВАЈЦАРСКЕ. — „Вопћотте Јад:5“, комична опера).

Популарне песме Емила Жак-Далкроза нису на. родне швајцарске песме само прибележене и хармонизиране, а нису ни песме које се по улицама певају, како би се то по наслову могло мислити. То су песме, сасвим нове и оргиналне, у духу француских „Романца“ и „Сћапзоп5“. Текст, који је сам композитор писао, такође је сличан текстовима француских „Сћапзопз роршајев“. Свака од ових песама је фина миниатура, читава сличица са садржином нежном, искреном и пуном поетске безазлености. Кроз сваку песму пробија она симпатична сентименталност француске „Сћапзоп“. У њима се не осећа велика дубина или нека драматичност, сувишна страст или узбуђење. То су песме благе, топле, наивне и сантименталне, као Миржеове Мисета и Мими.

Жак-Далкроз пише лепим, лаким и чистим музикалним језиком. Он не тражи велике фразе или „драматичке“ моменте. Он се задовољава благим и интимним. Он је песник и музичар идиле. Предмет његове поезије је проста, примитивна природа, без компликација и крајности. Жак-Далкроз пева месецу и говори му о својим јадима: „Песма месецу“ (Сћапзоп а Ја пе). Он избегава _ све усвојене манире за „драматична“ места и задовољава _ се само музиком чисто формом и општим расположењем __ песме. Он не улази у појединости, не описује музички _