Srpski književni glasnik

% 4 “ # 4

%

ЕТикА И АЛКОХОЛИЗАМ. 137

обраћају маси, ономе што је обично, што не пада нарочито у очи. То је управо суштина демократије у науци. Ми проучавамо сада у биологији не само утицаје скупих и ретких лекарија, већ посматрамо и проучавамо пре свега варење, хранљивост разних градива и тако даље, ми најзад научно размишљамо о свакидашњим појавама, о јелу и пићу. Тако нам стара митска медицина постаје све више научном хигијеном и профилаксом, медицина доспева дугим обилазним путевима, после многог лутања, ка етици, са којом је она првобитно, још за Хипократа, била спојена. Хигијенски начин живота постаје етичким.

Питање о јелу и пићу има и у другом погледу своје етичко, социјално-политичко звачење. Научно сазнање о правилном избору хране, о потребној количини и каквоћи, доводи до размишљања о неједнакости људи, о гладовању многих људи, докле у исто време мали број се нездраво преједе. У овом смислу је питање желутца

биолошки, социјално и етички једно од најважнијих животних питања садашњице.

У овом смислу морају се сазнања биологије и хигијене уопште, а биологије и хигијене алкохолизма напосе, етички узети у обзир и спровести. Без етичког, главног решења не могу се поједина, ма и најважнија, хигијенска питања никако решавати. Кад нам на пример биологија алкохола вели, да се пијењем алкохолних пића живот скраћује, онда може овај или онај пијач одговорити: „Шта ме се тиче, мени није стало до тога, да ли ћу живети дуже или краће време, кад имам само своје уживање...“ Како ћемо да одговоримо таком мудрацу о животуг Чиње: нице биологије и хигијене алкохола већ су нам познате, као и свима образованим људима или онима који читају такве ствари; ту није дакле запело, већ ми стојимо пред одлуком: какву ћемо овој чињеници одредити вредност, за који ћемо поглед на свет и живот да се решимо. Сузбијање алкохолизма то је сузбијање етичког, дакле и социјалног индиферентизма, немара, из којега потиче, и који ону исто време појачава и распростире.