Srpski književni glasnik

"

ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД.

ХЕДА ГАбЛЕР, ОД ХЕНРИКА ИБЗЕНА.

Предмет овога комада има нешто од предмета „Луткиног Дома“, „Госпође с Мора“ и „Розмерсхолма“, који су вам већ познати. Хеда је заиста Нора и Елида заједно, а најпре Ребека. Некада најлепша, обожавана девојка у граду, она се удала, пошто се круг њених обожавалаца разредио, за мирног, савесног Тесмана. Наивнији него доктор Вангел у „Госпођи с мора“, њен муж је воли као и Елидин муж, удешава свој живот по њеној вољи, и тражи у заједничком дому једно мало, најмање место за своје укусе. Али је он професор Историје Образованости, има увек свежањ књига под мишком, носи наочари и воли своје старе и добре тетке, и Хеда налази у њему све особине незанимљивог човека, које она назива особинама „човека од струке“.

Око ње је све тесно, загушљиво и безначајно. Тесманова тетка оставља свој „нови“ шешир на столицу, и она се ужасава од њега као од малог симбола свега смешнога и сиротог што је окружава; њен муж је без сумње безначајан човек, јер се брине о болесним рођакама, обожава папуче које је везла једна од њих, и са

" зебњом чека своје место на Универзитету. Он није човек

каквог Хеда хоће; са њим је немогуће продрети у свет, као лобедилац, стати високо, на место одакле се заповеда. Ми се, истина, чудимо томе повесничару Образованости, који је толико детињаст и незанимљив, али