Srpski književni glasnik

ДРУШТВЕНИ МИР. | 51

начни интереси: они траже жртве за целину, а у добро "смишљеном сопственом интересу.

Све ово важи и за морално-културне разлоге. Годишњи број злочиних дела и злочинаца, нарочито младића, јесте знак који нас опомиње и гони на размишљање. Јер ови уназађени не само да су трајно опа«сни за друштво, већ не одговара и захтевима економије држати људе у затвору. Овим се не каже, да су «социјални разлози једини узрок овом буџету за там: нице и за убијање и смртне казне, али је извесно да „знатан део кривице пада на њих. Па и тамо, где се још не врше противзаконе радње, није потребно прво ићи у источни кварт Лондона, да се проучава „тога! швапну.“ Целокупан морално-духовни ниво у свима својим "сферама тражи у извесној мери социјално уравњање и привредну поузданост, ако се хоће да избегне морално | „опадање. Истина је, да је теже управљати слободним, – а поносним и самосвесним личностима и командовати над њима, али у погледу културе стоје они много више. Ови захтеви веће моралности, ово целокупно побољшање начина живота, образовање снажних и угледних личности јесу подлога сваке финије културе. Од овога зависи и одржање наше цивилизације. Свакад се понова утврђивало, у старој Грчкој као и у Риму, у доба Обнове као и у царству Краља Сунца, да свака култура, која се држи само на малом слоју виших класа, пропада због трулежа, засићености и кржљавости. ЈЉуди као целина могу да подносе само извесну меру префињености, а култура, која | се ослања на више врхове, нема широке подлоге која Б ју храни а која је преко потребна ради довођења свежих Б“ снага и свеже крви. И због ове културе потребно је сарадништво широких слојева. Овим се не тражи, да се сваки припреми за уметничко и духовно уживање или сарађивање, јер је ово могуће малом броју обдарених. Али приступ и могућност треба да су ту, јер би велики број талената био неповољним приликама спречен у развићу. Истина историја нам прича о многим случајима