Srpski književni glasnik

" "РК, ' -— " "»„ г .,.,г/ „|. ._/л|.,л "7 о" ""“ ' .. “

46 Српски КЊИЖЕВНИ ГЛАСНИК.

као бачена у лице неком невидљивом противнику. При: чајући шта је све Марковић поднео од власти, он је узбуђен као да су се ти поступци власти јуче десили и као да он први има да их жигоше... Најзад, не треба заборавити ни стил Г. Скерлића. То је један врло ефективан стил, — топал (једна реткост у ово време сувих, хладних, или, што је најгоре, лажно топлих стилова), природно и неусиљено ораторски, с нечим нгодољивим у свом широком ораторском ритму, што повлачи собом читаоца и преко његове воље. Општи и апстрактни изрази врло су ретки код Г. Скерлића; он пише конкретно, раствара појмове у њихове материалне појединости, даје оне изразе који изазивају слике у нашој машти; ако и за чији стил, то се за његов може рећи да има боје и да има рељефа. Његов је стил чист од изупотребљива них фраза; скоро сав у срећно скованим или на нов начин окренутим изразима; са смело скраћеним обртима који олакшавају реченицу, дају јој живости и полета. То је један стил свеж и крепак, који живи и који дејствује. Тај стил, спојен са моћи течног, јасног, сређелог причања, и са драматичном маштом, начинио је књигу Г. Скерлића једним делом не само од велике научне него и од велике литерарне вредности.

Ми смо, дакле, добили једну биографију Светозара Марковића, исцрпно документовану и бриљантно напи: сану, једну биографију, која ће, вероватно, остати дефинитивна. После такве једне биографије, више но икада, има смисла запитати се какав је био управо човек Светозар Марковић р

Прво што пада у очи, то је да је Марковић врло рано почео осећати свој позив социалистичког апостола. Још као ђак, у својој двадесет првој или двадесет другој години, он је гоњен неодољивом унутрашњом потребом да прекине свако даље школовање и да брже боље стане проповедати српском народу социалистичке идеје. Обично се узима да је он прекинуо школовање стога што му је била одузета државна помоћ, после једне одвећ