Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД.

ГОСТОВАЊЕ ОПЕРСКЕ ТРУПЕ КРАЉЕВСКО ЗЕМАЉСКОГ ХРВАТског КАЗАЛИШТА У ЗАГРЕБУ.

Хрватска Опера нам није дошла са намером да васпитава музички укус наше публике. Са тим треба одмах да будемо начисто. А није дошла зато што се није морала ни осећати позвана да ради тога дође; затим, она је дошла на кратко време, дошла је први пут, и није хтела одмах да узима на себе изглед строгога учитеља. Напослетку, и у самоме Загребу нису још појмови о музичкодрамској уметности потпуно пречишћени, и ова установа, која нема велике субвенције и мора на првоме месту да рачуна на одзив публике и њене симпатије, није још добила времена да конзеквентно спроводи један педагошкоуметнички план. Али, ако није дошла да васпитава, дошла је са пуно уметничкога укуса и такта; дошла је са репертоаром првога реда, дискретно пробраним, репертоаром од угледа и стила. А то је не мања добит за наше прилике где треба „на јуриш“ задобити симпатије публике за једну уметност о којој она, према ономе што је до сада чула код нас, не мора имати најлепше мишљење.

Природна је ствар била, да ће једна јужна бина највише пажње обратити веризму, тој модерној грани музичке драматике која је поникла у Француској (Бизе„Кармен“) али се тек у Италији, деведесетих година прошлога века, почела интензивније развијати. Веризам је освојио цео свет, и нема данас народа који нема својих