Srpski književni glasnik, Jan 01, 1912, page 971

950 Српски Књижевни ГЛАСНИК.

пукло пред сликарским покољењима нашег доба пошто их је велики труд импресионизма ослободио стеге академије. Много јаких личности дошло је у новој слободи до израза, али је небројена била и поворка хистриона туђе психе. Требало је по сваку цену имати једну, или је набавити, позајмити све, садржај и средства, или само нешто, исцепати једну. целину и скрпити себе. И тада долазе разметања особеношћу, новим оком, новим живцима, новим начинима и новом метафизиком уметности, што је све често крило беду немоћи и растројства. Без сумње су се образовали и други, они који су били довољно јаки да абсорбују много, користе се свачим, али ипак да не сликају оно што се у жаргону каже „подМанеа“, „под-Каријера“ ит. д.

„Медулић“ има више млађих, и зато нас више занима, · али сви они нису успели да нас увере нити у своју искре-. ност нити у свој моћ. Ово друго је нарочито оно у шта се може сумњати с поузданошћу. То је случај са болничком, мртвачком атмосфером Миха Маринковића и прерафаелитиз мом Леона Коена. Први нема непосредности, енергије, него извесне нерешености и плашљивости у тону, необјашњиве _ мрље, што не пристоји оном који хоће слободно и широко да да своју визију. Од другог нас одбија очигледна тромост и неспретност у изражавању, оне наивности које су већ не- · озбиљне. Његова проста синтетичка линија није одлучно по: вучена и изразита, као што у испуњавању простора има дометања и непотребности. И техника сликања нас чуди код сликара снова и визија; она је уосталом таква да је права · срећа наћи положај с којег ће се једном кроз наборе боје угледати и слика. Други млађи, Бецић на пример, са изврсним „Портретом девојчице“ пристају да буду много здравији и ближе земљи, али да дају одмах добре, готове ствари. За

Бецићу је најближи млади сликар Краљевић, са својим 55 портретом девојчице у лепом тону Манеовом. Он је у „Лади“ _ — из истих узрока из којих је онај први у „Медулићу“. И "због тога што у „Лади“ поред старијих, који не суделују у покрету напред, али су поуздани радници с даром и знањем, _ има и млађих који хоће исто што млађи у „Медулићу“, нарочито што „Лада“ има богату скулптуру, Франгеша, Коња. _ река (са неколико изврсних биста) и Роксандића, међу оста: лима на пример Љуб. Ивановића, који црта с толико лакоће