Srpski književni glasnik

} 64 Српски Књижевни Гласник.

не примењује. Мислим да би Др. Станојевић дошао у непр TN лику кад би му било поверено да такву селекцију врши. човеку. Код животиња питање је много простије, јер се з шта се тражи: маст или месо, вуна или млеко, мишићна сна или штогод друго. А какав би људски тип изабрао Др. Ст нојевић као идеалан“ Он је за „спаривање јаких, једрих' свежих јединки“. Бојати се само да се тиме човечанство | претвори у неку једноставну „пруску гарду“. Али, не треба“ | тога бојати. Јер и међу потомцима тих одабраних јединки 1 | јавио би се игром наслеђа какав узнемирен дух који би се ћ рачун својих мишића заронио у проблеме метафизике, наше дз би се какав потомак слабих и утанчаних живаца који би ч вечанству оставио бесмртне стихове или акорде. Али то не било захваљујући селекцији, већ у пркос њој. Кад би пак. неј за идеалан тип селекције узео умне и душевне особине, он би вероватно тиме у физичкоме погледу био учињен назада Какво би то човечанство изгледало кад би било представљен само потомцима великих људи! Селекција само у једноме прав немогућна је. Селекција пак у више праваца не би знатно пр менила садашње стање ствари. јер се не може називати | лекцијом искључивање само појединих у давању потомств као што су епилептичари, алкохоличари, и тако даље. О ; последње спада у могућност, то јест у праву еугенику. E Др. Станојевић страсно воли еугенику, и тако исто страс воли да напада културу. А заштог Та и еугеника је чедо ку туре! Др. Станојевић то свакако чини из литерарне симпату према Русоу и Толстоју. На рачун литературе треба ставиш и ову реченицу: „Место спаривања у љубавном заносу и при родној полној надражености, код модерног човека бива св друкчије“. Неће бити тако, јер и у културнем свету има пр родних љубавника... | Питам се, зар је немогуће дати народу једну корис књигу из хигиене, а да се у исто доба не пође у борбу културом Зар се не могу дати појмови из еугенике, а да у исто време не унесе пометња (јер то је утисак што је уч нила књига Др. Станојевића на неколико познатих ми чит лаца) 27 Писац Еугенике се буни што садашње спаривгње љу није на „еугенистичкој основи“, што у њему „нема ни јед! еугенистичког услова“, али нам не каже шта су то еугенистичку услови, еугенистичко спаривање, еугенистички бракови. Ниј довољно рећи шта не ваља, већ нам треба рећи и како ћем зло заменити добрим.

ДР. ИВАН ЂАЈА.