Srpski sion

ВР . 40.

„СРПСКИ СИОН."

С ТР . 641.

ПЧЕЛАРСТВО У МОНАШКОЈ ШКОЛИ.

ад еам сже године у 13. и 14. броју ,Српског Сиона" наниеао чланак: „За што и како треба наше свештенство да иодучаре развитак ичеларствн", који ми је потекао из уверења, да свештеник треба и мора подупирати развитак пчеларетва, а из жеље, да би ее ко год бар од млађег евештенства обрнуо на оне разлоге, којпма сам ја ову моралну дужност свеиЈтенства нотврђивао, те ес вољно латио тога носла; — нисам могао да се не сетим и не споменем и наше манастире и њихове становнике, те после свога мишљења о њима у том иогледу завршио еам: „једна ме нада загреви, да Ие се ова жеља не за дуго остварити. Калуђерска школа, која је на арагу остварења. она Пе и ово добро без сумње учинити". Кад сам се после тога једном састао са покојним синђелом и уредником Сергијем Шакраком, одобравао ми је све оне мисли, које сам у том чланку изнео и које сам с њиме у разговору претресао; а иа завршетку нашег разговора рече ми још, да ће се потрудити, да се ичеларство уведе у монашку школу и да се што бол>е распростре. Ја сам се томе обрадовао, јер сам знао, да ће оп евојом енергијом то све извести а знао сам да ће и моћи, јер је он био и добар пчелар, који се бавио литературом пчеларском, а још као богослов карловачки и ученик Живановићев имао је својих четири до пет кошница, око којих је вазда био и радио. Он је пратио нокрај својих осталих брига и радова све до смрти му сваки појав у српекој пчеларској литератури. Жалост је и штета, што му нагла и прерана смрт не даде да оствари своје лепе мисли о пчеларству. Заслужио је оп спомена и као ичелар српски, и ако се као такав није истицао у јавности! У статутима монашке школе, које је склоиио сиоменути покојник, ставио је као обвезни предмет за слушаоце те школе и „Пчеларство". (Види „Срп. Сион" бр. 29.) Подробнији наставни план, како за све економске иредмете тако и за ичеларство, сам није донео, него је оставио да то учини будући наставник тих иредмета. Хоће ли будући наставник економских цредмета бити пчелар или не, хоће ли донети или не наставни план за нчеларство, то не знам, али ево ја хоћу да донесем

један проЈект, како би се пајбоље п најлакше на том заводу могло нчеларство нредаватп. У иогледу окога. пројекта мени служе за узор немачке пчеларске школе, које ностоје у многим местима, као што су: 1ткег8сћп1е т Ктг.е! (Нагтоуег), дал.е у К1асМ -у, Вас1еп-у, Ећегђасћ-у (ВаЈеп), ЕпесИапЈ-у, и т. д. Има л.удп, који од нарави своје уживају у природи т. ј интересују се за сваки створ божји у природи од највећег до најмањег. Редак је човек такав, коме не упадне.у очн мрав, пчела, термит и др. Редак је човек, коме ове чудне животињице не привуку највећу пажњу на себе; а ретки су такви л.уди, да нису пчелари. Знам п такових -— имам прилике међу својим друговима то да видим — којима се учини у први мах занимање са пчелом ситница, али ако им се укаже згода да их други иа то уиозори, да им други прстом покаже на пнтересантност пчелина живота, онда и ти иостану страсни ичелари као и они. Код тих људи, који једном било сами од себе било од другога упозорени заволе нчелу, иробуди се толика тежња за што бољим нознавањем пчеле, да су нестрнељиви, те желе да се потпуно уиозиају са ичелом што брже. Из тога разлога је најбољи начин зи наставу у ичелпрству један неарекидин течај. Пемци отварају на својим ичеларским заводима курсове, који трају један, два или највише три месеца; за то време се непрестано нредаје ирв > теорија пчеларства па одмах пракса, и то је обично лети, кад се може и нрактично изучавати. Кад се тако учи нчеларство, онда ее врло брзо п темељније може изучити него н. пр. кад се мора да отеже преко целе зиме у подужим размацима теоретски део, па тек кадгод, кад већ онима који уче пчеларство, све што су некад чули и научили из теорије изхлапи, дођу на практички део. За то би најбоље било на монашкој школи овако радити. У јулу месецу за време школских Ферија нека се отвори течај за пчеларство. Тај течај треба да је ограничен тачним временом и не треба да је дужи од месец дана. Сад би се — предпостављам себи да ће у Хопову норед монашке школе бити саграђен кованлук, предавало пчеларство у сред врта, под ведрим небом, крај днвне зуке ичела у систематском