Srpski sion

С тр. Г)8.

хоће јји , оне у нриходу своте, све у благајницу утећи, јер ее и с тим рачунати мора. ако се жели катштал очувати, то је онда јасно, да се не може баш и последња нотура потропшти, која је у вишку исказана. 14 кад све ово наве досмо, онда имамо праву слику клирикалног Фонда, те питамо, шта и колико би још ко хтео на терет ставити клирикалном Фонду? • И тако, најеавеснији рад назива „Заставин" г. писац, ни мање ни више него издајством!! Ако у опште може бити говора о издајству, погледајте напред наведени прорачун, и пре но што се почнете стидети, одмах се у својој најближој близини обратите, — обратите се на новосадску сржку православну црквену оиштину и упитајте је, за што јо сад није створила обеЛани фонд за издржавање внше девојачке школе, КОЈИ онако богато годишње са сто форинти дотира, те мора још и дан данас ту школу да издржава клирикални фонд! — Видите то неиспуњење свога обећања и дужности, стаје клирикални фонд преко ф . 5000. — годишње, а с тиме би одмах 5()°1 0 оскудннх народних школа избавили и сачували. А ннате ли ко спречава, да се оних других 50°/ 0 тих народних школа спасу? Обратите сс на срп. иравосл. цркв. оиштину у Ланчеву и утгнтајте ју. када Де створити фонд за издржавање тамошње вишс девојачке школе? — Нидите и на исту троши клирикални фонд нреко ф . 5000. — годишње. Ето прилике да се нрославите, ако радећи на томе приволете тс двс богате општине. да приме те терете, као што еу обећали и као што би било у реду. Господа и око „Заставс" су пријател.п реда и нрописа, па им не ће тешко пасти све то, па ето, онда, помоћи српским народним школама!! То би, господине, био рад „за будућност", а не као што Ни питате: „ . . . . „Је ли то рад за будућност, кад се кришом, у потаји оснива фонд само :(а оне чиновнике, што су око народ. Фондова, називајући тај фонд тајанствено „рачуном нисаринс" и кад се у тај мировински фонд додаје ио један ироценат од чиста ирихода из свију фондова сваке године н т. д. и И до сад смо имали нрилике да се уверимо., па да п докажемо, да Ви, господине, немате ни појма о ономе, што пишете, а сада Кемо Вам

доказати, како Ви ни прочитали нисте оно, што хоћете да критикујете. На стр. 34 извештаја о с/гању срн. народ. цркв. Фондова за год. 1893 — стоји јасно „рачун писарине" (1°/ 0 од хиџотекарних зајмова а Ви ипак тврдите, да се у ту писарину ставља 1°/о °А чиста ирихода нз свију фондова!! Ово је заиста брука, те је за ваше бесмрће штета, што се нисте иотписали на та Ваша писанија!! Та зар ]^ама није познато, да је носледњи сабор раснрављао о мировинском Фонду. и да ће тај новац имати утећи у исти фонд ?! — Зар Вама није познато, да је односна уредба иос.лата на потврду, и да је у њојзи узето у обзир васколико народно чиновништво?! Па чсга пма ту „тајанственог" ?! — Шта је „кришом" учињено?! Што залуђујете себе и други свет?! Што се тај рачун назива „рачуном писа рипе", то још није никаква „тајанственост",јер да како ћемо га назвати, кад се тај 1°/ 0 код сваког хипотекарног зајма одбио под именом писарине? — И нгга би значило, баш да га и друкчије назовемо? — Главно је, да се тај штатут потврди, да се та свота унесе у исти фонд , и да односне приноее огночне чиновништво уплаћивати у тај, бити пма јући, мировински фонд ! Шта је Богу сагрешио опај човек, који је нре толико година почео одбитковати тај 1 °/ 0 , тако, да данас имамо преко 50.000 ф . —, који могу послужити лепо у своју сврху, зар да Ви тај рад не само омаловажавате, него доказујете, да се ту радц „кришом" и „тајанствено"!! Ово су главније замсрке на заблуде „Заставина" писца, и ма да на дал.а разлагања у V., VI. и VII. чланку налази г. нисац одговора у 49. броју овога листа — учинићемо ипак неке примедбе. Врло се одушев.Ђавате за школу и просвету народну, а то је врло лепо од Вас и томе што приговорити не ће и не може нико. Ви кажете да просвета и школа унапређују народ, па би и нас довели, да се барабаримо са другим нанреднијим народима; па како то, да се „калуђерском школом" неће народна просвета. ни „за длакуу папред помаћи? — Како то да просвећсни и образовани наши калуђери не доприносе и не ћс доприноеити просвети народној ? Каква је то морска ФнлозоФИЈа? Јс ли то логика просвете вашс?