Srpski sion

С тр . 786.

„СРПСКИ

СИОН."

# Б р . 47.

дпвања књига ради директног побољшања школства нам. А на изложено му индиректно-материјално — средство, за које је штовани господин заиста стручњачкн иројект донео, немам примедбе. П. Терзин.

0 назаренима и њиховом учењу. Пише Југ Станики^ плрох. (Наотавак.) 2.) 0 оветлим празницима. Да изабрани народ Божји, народ Израиљски није светковао само седмп дан, суботу, а ради спомена на Божји „отночинак" у седми дан но створењу света за ш«ст дана; него да је — по Бож.јој одредби — светковао и друге дане, а рад саомена и сећања на овај или онај важан догађај из првог и ранијег жнвота свога — то није нужно доказивати, на то није потребе млогих речи трошити. Треба рећи и навести само, шта је казао Бог преко избраника свога Мојсија синовима Израиљевим: „То су иразниди Госиодњи, које ћете празновати на саборима светим, да, принесете жртве огњене Господу: жртву наљениду и дар и жртву захвалну и наљев, све кад је чему дан, осим субота Госиодњих и осим дарова ваших и осим свијех завјета ваишх и осим свијех добровољнијех нриноса ваших, које ћете давати Господу." (Ш. Мој. 23., 37.—38.) Овде се леио в врло јасно разликују празници од „субота Госнодњих" и других „завјетних" дана. А који су и какви су то „нразнипн Господњи"? „Три пута преко године светкуј ми. Нразник иријеенијех хљебова држи; . . . и празник жетве првина од труда твојега, што носијеш у нољу својем; и празник бербе на свршетку сваке године, кад иабереш труд свој с њиве". (П. Мој. 23., 15.—16.) Празник „иријеснијех хљебова" иазива се иначе „иасха Госпидња" (Ш. Мој. 23., 5.— 6.)'; празник „жетве првина" назива се „празником седмица" (П Мој. 34., 22.) нли ,празником недјеља* (У. Мој. 16, 10.) а празник „бербе на свршетку сваке године" иразником „сјеница". (ст. 13.) Да наведемо смисао и значај празника ових, другим речима. да кажемо, за што су со они иразновали. Да би нриморао Фараона на попуст народа свога, синова Израиљевих, намисли Бог ио-

морити „све првенце у земљи Мисирској, од човјека до живинчета" (П. Мој. 12., 12.) Те ноћи, када ће Господ нобити првенце Мисирске имала је свака породица народа Израиљског нојести јагње „на ватри иечено, с хл>ебом нријеснијем п зељем горким" (8.) А како ће Фараон иод теретом жалостн усљед иомора свпх Миспрских првенаца још те исте ноћи отпустити народ Израиљски (31.) то је Бог преко Мојсија наредио народу Израиљском, да буде за нолазак спреман; с тога п рече Бог: „а овако једите (јагњн) опасани, обућа да вам је на ногу и штап у руци, и .једите хитно, јер је иролазак Госиодњи". (11.) Крвљу тога, т. зв. пасхалног јагњета имали су синови Израиљеви „покропити оба довратка и горни праг на кућама, у којима ће јести" јагње (7.) И „крв та биће знак на кућама" народа Израиљског, те кад Госиод ноћи те буде морио ирвенце Мисирске „кад види крв, проћи ће" кућу ту, те у њој „не ће бити помора". (13.) — 1Та кад Је све то тако учињено, и кад народ Израиљски нзађе из земље Мисирске, и кад синови Израиљеви бише доста далеко од домашаја силе и оспете Фараонове, тада „Мојсије рече народу: иамтите оваЈ дан, у који изидосте из Мисира, из дома роискога, јер вас руком крјеиком изведе Госнод оданде... И казаћеш сину својему у тај дан говореТш: ово је за оно „што ми је учинио Господ, кад сам излазио из Мисира. И нека ти буде као знак на руци твојој и као сиомен нред очима твојнма, да ти закон Господњи буде у устима... За то врши закон овај на вријеме, од године до године." (Исго, 1 3., 3. и 8.—10.) Смисао и знача.ј празника „иасхе Госнодње" јесте нодсећање на Мисир, на „дом ронски", као и на сва у „дому" томе претриљена и сношена зла, за тим, иодсећање, да је „Господ руком крјеиком" извео народ свој из тога „дома ропскога", те благодарност Господу за све оно, „што је учинио Господ" људима својима. Када је Господ избавио народ свој ропства Фараонскога, а Он га је новео, на и одвео у земљу обећану, за коју се „заклео оцима" народа свога (Исто, 13.. 5.) Али пре него што ће синови Израиљеви доћи у &емљу ту, рече Госиод Мојсију: „Кажи синовима Израиљевим, и реци им: кад дођете у земл>у, коју ћу вам дати, и станете жети.у њој, тада