Srpski sion

<•.22 „СРПСЖИ

одржала своју редовну главну годишњу скупштину, на којој су примљени завршни рачуни црквене општине, Боздине и Текелијине закладе у 1901. години. Из тих рачунских података видимо, да општинска имовина износи 885.756-16 К, састоји се из непокрегности у вредности од 301.300 К, из Боздине куће која вреди 365.000 К, из готовине која чини 142.315-66 К и т. д. Године 1901. повећала се општинска имовина са 17'500К. Редовни општински приход износио је прошле године 25.422.60 К, а расход много мање. Заклада Наума и Јелене Бозде потпомагање Срба трговада и занатлија у Пешти имала је 1901. прихода 32.034 К, сама кирија од куће донела 31 Ј / 2 хиљ. кр., али је расход био већп, пошто је особито пореза врло вилика. Резервни фонд Боздине закладе пзноси 72.640 К> стипендија Наума Бозде 10.942, а стипендија Јелене Бозде 7965. Сд осталих фондова, који етоје под управом Пештанске црквене општине спомињемо: фонд Марије Таназовић од 30.000 К, Мих. Јовановића 22.503 К, на црквено-онштинске цељи 21918 К, сиротиљски 15497 К, Александра Поповића 12.341 К. Текелијина заклада 2517 К. (Две наредбе). Кр. жупанијска област у Вуковару издала је учитељству свога подручја овд две наредбе које јој служе на част: Број 5.787(1902. Кр. жупанијска област у Вуковару. Установама §. 1. закона од 31. листопада 1888. о уређењу пучке наставе и образовању пучких учитеља у краљевинама Хрватској и Славонији истакнут је религиозно ћудоредни узгој младежи као најглавнији задатак пучке школе, те је досљедно томе школским и наставним редом од г. 1889. у §. 22. учитељима стављено у дужност служити се овим законом дозвољеним и педагогијски прокушаним средствима, како би од деце узгојили ваљане чланове цркви и држави. Живи пример сматра се безувјетно као једно од најкреикијих средстава у узгојном деловању, па се стога од свакога наставника захтева, да примером религиозно ћудоредног живота предњачи повереној школској младежи. Међу згоде и прилике, у којима ће учитељ моћи примером узгојно да утиче на саму школску младеж, без сумње су верске и набожне дужности најприкладније а међу овима у првом реду редовит полазак службе Божје са школ. младежи. У точки 15. §. X. позванога школскога и наставнога реда, цоста су прегледно обележене те дужности за младеж опћих пучких школа, а у допуну томе служе још и наредбе од 10. рујна г. 1891. број 9.587, од 3. ожујка 1893. број 2.905 и од 24. сечња 1886. број 4967 ех 1895. алинеја II.

СИОН.* С тр . 351

У потоњим наредбама је али подједно категорички изречено, да су уз школску младеж цркву иолазити дужни и учитељи, који по §. 70. школ. и устав. реда имају уз вероучитеље надзирати школску младеж при извршивању набожних дужности, што се са гледишта школскога реда и педагошке дисциплине не може друкчије разумевати, него да учитељи о служби Божјој по дану нрописаним редом ученике из школе у цркву и оданле у школу одпратити имаду. С надлежне стране огласиле су се у том погледу у седници жупанијског школског одбора од 13. вељаче 1902. жалбе, које говоре о случајевима занемаривања ових дужности у појединим местима. И ако су тз жалосни случајеви доста редки, види се кр. жупанијска област принуканом позвати све подчињене управне органе, нека подручноме учитељству озбиљно у памет дозову овде споменуте и све ине нрописе о набожним дужностима пучких учитеља напоменом, да ће се иротив прекршитељу тих установа и против оним, који се устручавају поћи уз своје ученике до цркве и од цркве, те пропуштају бити уз њих за вријеме службе Божје или при иним црквеним Функцијама, поступати свом строгошћу постојећих дисциплинарних прописа. Обћој пучкој школи у Н. Н. знања и строгога равнања ради. У Вуковару, дне 29. ожујка 1902. Кр. поджупан У н к е л х а ј с е р в. р. Број 5.789| 1902. Кр. жупанијска област у Вуковару. Гласом установе §. 114. закона од 31. листопада 1888. о уређењу пучке наставе и образовања пучких учитеља у краљевинама Хрватској и Славонији одговоран је учитељ како за знанствени тако и за народни напредак школе. Морални напредак ученика постизава се уз ваљану педагошки прокушану дисциплину, а подупиру га и поједини наставни предмети у неједнакој мери. Међу оне научне предмете, у којима је најиздашнија узгојна моћ узима се не без разлога — веронаук на првом месту. Тај велеважни огранак наставног и узгојног деловања поверен је свећенству. Нарав н важност вероучне обуке обзиром на узгојну задаћу опћв пучке школе и на ону одговорност, која је учитељу изречена горе споменутом законском установом унраво неодољиво