Srpski sion
Б р . 22.
СРПСКИ СИОН
С тр . 341.
Предлози професора и катихете Алексаидра ЖивановиЛа: I. „Анкега ва унапређење веронаучне наставе на средњим школама најучтивије умољава св. Арх. Синод, да благоизволи замолити вис. кр. земаљску владу у Загребу, да се на оним заводима где има самосталан православни професор -вероучитељ, заведе религијозна настава у свима разредима по два сата недељно, да се тако може нова научна основа увести у све заводе, где има православних ученика и сваки предмет темељно свршити. Где пак има више средњих завода разноликих по каракгеру као што су н. пр. у Осеку две гимназије, виша трговачка школа и кр. мушка учитељска школа, а само је један православни вероучитељ, који неможе стићи, да у свима разредима наставља по два сата недељно, да се за православне ученике или заведе још један самостални вероучитељ, или да се верска настава на заводу, где неможе стићи самостални вероучитељ, повери месном православном свеппенству, да тако стални средљошколски вероучитељ узможе радити на гимназијама по новој научној основи са два недељна сата у сваком разреду. Овај предлог оправдава педагошка потреба. За усиешан рад захтева се, да у целој земљи буде једна научна основа и толико времена настављања, да се основа може темељво извести. Нова научна основа коју је ова анкета спремила, састављена је према заводима са два недељна сата веронаука. На којима је заводима само један недељни сат веронаука у појединим разредима, тамо се неможе свршити дело верско градиво, одређено за средње школе тим мање, што се по новој научној основи учи у VI. разреду гимн. дела догматика, која је досад била подељена на два разреда, а она се никако не може свршити цела за годину дана с' једним недељним сатом. Са досадањим једним недељник сатом веронаука у неким заводима, могао се ностићи наравно само полован, релативан успех. Ако је на таким заводима сразмерно мален број ученика, као што је баш н. пр. у осечкој мушкој учитељској школи 1906/7. шк. год. свега 17 ученика правосл. вере (римокатолица имају самосталног вероучитеља), опет се у интересу успешније наставе може поставити самосталан вероучитељ, који би евент. могао нацонунити
свој максимални број сати и предавањем другог ког предмета. Вис. кр. земаљ. влада, одкад је сировела бифуркацију на реалним гимназијама, држи редовне професоре за француски, латински и мађарски језик, и ако је каткад у таком једном разреду свега 3—4 ученика. У сваком случају пак, док се број правосл. ученика не поине на ону васину, да се може за њих поставити самосталан вероучитељ, на таким заводима би испомогло месно свешгенство, да се на гимназијама, а тако онда и на препарандијама без сметње може успешно спровести нова научна основа, а тако би јамачно био и успех загарантован. Так11Х средњих завода са крњим сатима има.,засад изузевши лицрј и женске школе у Загребу само у Осеку. II. Анкета најнонизније моли свети Синод, да умоли вис. кр. зем. владу, да се на свима заводима, где има православних ученика, из заводских средстава набави православна икона св. распећа Христова и она да се намести у собу за прав. веронаук; где нема сталне таке собе, да се икона постави у ону собу, где православни вероучитељ држи с' ученицима ексхорту, односно каталог. Крст Госнодњи је оруђе и символ нашег спасења. Икона крста и распећа Господњег треба да је сгално на памети сваком хришћанину, а тим пре хришћанском младићу, којега вероучитељ сирема за побожан живот и св. крстом га просвећава. Ш. Да се св. Синод најионизније умоли, да се прописане веронаучне књиге на свима заводима: и на нижим и средњим и вероисповедним и државним (земаљским) преко всл. Школ. Савета и вио. кр. земаљске владе фактично и уведу и да се све пређашње избаце из употребе. Разлог је том предлогу, што се на неким заводима још и данас поред нових књига употребљавају старе неиодесне, а код увађања нових књига није директно наређено, да се старе избаце из употребе. С једне стране рад по старим књигама отештава успех, а с друге се уноси забуна кад ученици нарочито средњих школа под годином мењају завод, те евентуално дођу на такав којем се ради с друкчијим књигама."