Srpski tehnički list — dodatak

МА

СТРАНА 98

радова око монтаже у 1899 години. Тако би искључено да се ови радови у 1900 години толико изврше, како би се п лапци средњег отвора могли на време наместити, услед чега се нађох принуђен, да утврђени рок довршења за читаву годину продужим. Зграду за монтирање при будапештанској државној Фабрици машина, саставио сам из делова једне у 1896 год. на изложби употребљене зграде. Она је по најновијем начину снабдевена са покретним електричним машинама за бушење, хидрауличним и пнеуматичним машинама за нитовање, тестерама и осталом опремом.

Односно самог поступка, при раду напо--

менућу, да рупе за закивке пробијамо са 4—5 шш тањим пречником, ве рупе служе за, узајамно утврђење делове на поду за рад.

Кад се конструкција тачно заврткама веже, онда се рупе са пређе поменутим, лако покретним електричних машинама за бушење кроз све заједничке услове скроз буше према планом предвиђеним пречнику. |

Овај начин рада, који сам пре 6-—7 година/ уобичајно, не даје само врло тачан рад, већ, повећава п израдну моћ, пошто се машине за [ад могу лако премештати тамо где је већа Маса рада. == Крута конструкција мора се израдити у

појединим лако померљивим деловима, јер је.

она дужа од зграде за монтирање. Монтпрање на месту рада отпочето је прошле године у камарама за ланце и то са на-

мештањем столице за котве првих ненормал- ., них чланова као п носача за котве од челика :

ИЗ НАУКЕ П ПРАКСЕ

БОЈ 7. 8. и 9.

тежине 14, чија тежина отежаваше монти-

рање у скоро затвореном простору. Монтпрање оног дела ланца“ који се на-

лази у каналу стуба (Кискћанкефе) мора се

чешће прекидати због зидања. У зиму 1899/1900 |

године намештана је крута конструкција до стубова са капијама на обема обалама.

У 1900 години продужено је на са свим исти начин монтирање на обема обалама. За сад је с обе стране постављена скела за куле до 20 ш. висине, па ћемо онла део круте конструкције на обали довршити до пзнад стуба, монтирати куле изнад ових, за њих везати носаче и ланце у стубу извести до тачке вешања.

У 1901 год. чим то допусте лед п стање воде поставићемо скеле за монтирање.

Шримећујем, да ће за четири отвора за пролаз лађа од по 49, т слободне дужпне отићи за скеле око 7000 ш' дрвета п 500' гвожђа, ј

(ем овог великог рада ваља још наместити ланце на средњем отвору, и по свршетку рада уклонити све скеле. За годину 1902 остаје монтпрање крутог носача за средњи отвор. Скеле за ово подићи ће се на лађама, као што сам то извео при грађењу Франц-ЈосиФовог моста, а сви радови треба да су готови до 25-ог септембра 1902 год. -

Целокупан модел моста дужине 8, т пеложен је бпо на Парпској изложби у групи ланчаних мостова. = , СА НЕМАЧКОГА

М. Турудић

инжењер.

Новсистем телеметра

Овај нови систем телеметра служи за брзо и довољно тачпо одређивање растојања помоћу

Слика 1.

простог читања угаоног скретања дурбина, којим се посматра удаљена тачка. Слика 1. обја-

шњава принцип на основи кога је израђен овај инструмент. - : __Дурбин, који служи за посматрање тачке А чије удаљење треба одредити утврђен је на једној полузи БС покретној у хоризонталној равни око осе С, поред тога, дурбин може заузимати разне положаје у хоризонталној равни и око осе 8 ради посматрања разних правада. Прп раду прво се посматра тачка 4, а по том се полужица БС покрене за пзвесан угао а, а тада, да би се тачка 4 поново могла поентпрати 32 неки извесни угао, којпи се може

а

| ; 5 |