Srpski tehnički list

ОТРАНА 74

поштом у Франкфурт, или ће их ко год "тамо носити. Колико ће дана трајати, док вам се отуда врате, баш и онда, кад не буде потребно ништа у њима мењати7 а колико ће дана тек проћи, кад устреба извршити какве измене или исправке у њима Господо, пут из Прага у Франкфурт, кад се непрестано брзововом путује, траје 15 сахата, и ако се буде само један дан на њима што у Франкфурту радило, потребно ће бити да се око сваке. такве поправке по 3 дана изгубе.

Али није само то; не заборавите, господо, да Линдли има још и толико других дужности и обавеза, да, као што ми је пре |4 дана сам причао, има Фактично много посла, п да му при најбољој вољи, није могуће, да свршава њему на решење послате ствари, одмах.

Сав овде изложени поступак, сличан је у највећој мери причи, како је Бечки ратни савет водио рат за принца, Евђена Савојскога. Колико би победа он одржао

Е - > да је чекао на инструкције и одобрење ратних планова, и да је се по њима управљао 7

Радови на канализацији него ће се пре одуговлачити.

У колико ће се, господо, одговорити трећој тачци: јефтиноћи грађења '

Разуме се по себи, да кад радови по претходно поменутом начину неће ићи брже — а то сам доказао да не могу бити ни јефтинији, јер „лез 15 топеу“ време је новац — каже практични Енглез; а немогућност одговорити на време, може имати као последицу и велику штету или по општину, или по предузимача или по обоје; о томе, какву штету може задоцњено решење да произведе, умео би свак од Вас по нешто да прича, највише они међу Вами, који су практични грађевинари.

И тако, господо, разуме се по себи, да главна џарава канализационих радова поверена стручњаку из, Франкфурта, не даје никакве сигурности ни за потауно солидну израду, ни за брзину, ни за јефтиноћу радова, у Прагу — него баш на против. |

Ну видим, како ми одговарате, то би све могло да буде, али неће бити, јер уговор утврђује, да је грађев. саветник Линдли обавезан овде свога опуномоћеног заступника имати,

Господо, знате ли ко ће бити тај пуномоћник 2

Нацрт погодбе који нам је у децембру предложен гласи, да овај пуномоћник добија 5 000 форината плате. Нећу рећи, да Ви не би сте били вољни нашем техничару ову плату дати, али са обзиром на то, што садашњи шеф општинског грађевинског одсека, г. грађевински саветник Булирж има само 3 600 фор. плате, мени изгледа да не би било никакво чудо, ако за пуномоћника не дође наш техничар, него опет неки странац. Кад грађев. саветник Линдли прими потпуну одговорност, онда он мора имати у Прагу некога, о коме је уверен, да ће радити као он сам, као на пример у Варшави што има свог брата.

Ја се бојим, да, кад кажете А мораћете казати и В, и да та главна управа, неће бити само онај један стручњак из Франкфурта, него да долази за њим још и један други. Овоме другом стручњаку, нека би он био и најбољи, треба опет много времена, док се позна са локалним стварима и приликама, те ће тако то бити опет наши техничари, којима ће бити задатак да га инструирају, или, да му служе.

Да ли онда има каква оправдања, да домаћи техничар, на коме ће ова одговорност остати, који ће све спремати, сваки дан се за рад бринути, једном речи, све бриге сносити, завиви од стручњака из Фрапктурта,

неће дакле ићи бре,

РАД УДРУЖЕЊА

Број 5 ни 6.

само вбог тога, што је тај стручњак радио на генералном плану, који до сада није још одобрен;

Мислим, да сам успео, господо, довести вас дотле, да би сте могли без икакве бојазни, поверити рад домаћим техничарима, али кад би се тицало само канала; међу тим рећи, ћете: Овде се мора под реком Влтавом спровести канал, овде треба тунел кроз брдо Летну, па онда наместити парне шмркове, удесити станицу за чишћење и — друге сличне ствари; а да све то поверимо нашим техничарима, нећемо да узмемо одговорност.

Немојмо се плашити господо, и разгледајмб изближе ове ствари.

Што се тиче канала под реком Влтавом, то је у нашем случају само полагање двеју цеви у ров, на дну реке направљени, и настављање ових цеви на обадва краја зиданим каналима. Мислим да нећете сумњати, да би и наши инжењери могли направити дотични пројект, а наши га грађевинари извршити. Или, да ли је пројект за слични цевни систем водовода Подолског, где су цеви положене. у Влтави и на острву Шварценбергу, Линдли радио, или на послетку, да ли је бар управљао полагањем истога“ Техничка литература показује многобројне такве и још теже случајеве.

Али сад ми паде на намет, да се на једном одличном месту рекло: инжењеру, који би у том случају тражио по књигама, како треба поступати, немојмо поверавати такав рад, онако исто, као што не би дали лекару да нам вади зуб, који би нам казао: „чекајте, ваља ми прво видети у књизи, како треба да радим“.

Ви мужеви седих власи око мене, било да радите снагом својих мишица, или снагом свога духа, има ли међу Вама кога, коме никад није требало, који није никад тражио поуке у свога искуснијег, вештијег лругаг

Најбољи, најискренији друг, господо, то је увек добра књига. Тамо је верно исписан поступак рада, па ма какве се струке тицало; јер управ тиме, што рад-

ници нашега доба не носе своје знање, своја искуства

са собом у гроб, него су научили све у књигама излагати, како би могли читавоме свету од користи бити, само се тиме може објаснити велики напредак по свима струкама нашег рада. Не треба опога корети, који нешто незна, него онога, који неће да учи. Тако исто тврдим, да не треба презирати ни техничара, који тражи поуке у одабраним књигама. ·

На послетку констатујем, да су општински техничари положили канал под реком Влтавом код царскога млина, као један део канализације Холешовичке.

А "шта је са овим поткопом у брду Летни7

1870. год. градио се тунел за железницу у Жишкову и на томе су радили наши техничари: инжењер Рајтр и инжењер Пелнар; 1870 год. су тунел у Виноградима провели главни инспектор Јиндра и виши инжењер Биджовски. Али и осим Прага има много тунела, где су наши техничари са успехом радили, и ја ћу навести само имена свима вама позната, ато су: главни инспектор Базика, инжењер Кафтан, инжењер Грегер; на послетку наводим, да је и при грађењу тунела Готхардског радио наш Чешки инжењер Таухен.

(6 тога дакле тврдим, господо, да наши техничари, који су направили толике тунеле за железнице, у много тежим приликама, не могу бити неспособни, да израде и изврше пројект за поткоп у Летни. шта више тврдим и то, да у овој струци они имају више искуства него стручњак из Франктурта, јер су имали за то и више прилике. Ради објашњења наводим још и то, да сваки тунел почиње поткопом, и да је поткоп у

)