Srpski tehnički list

СТРАНА 80. из

што чини по километру |

172 029,86 ка пао Ко = 59 320,64 дин.

Прошле године крајем месеца октобра радове је примила колаудирајућа комисија и већ првих дана месеца новембра овај део друма предат је саобраћају.

Радови су извршени по свима правилима технике и они би могли у многоме послужити за углед при извршавању сличних грађевина.“

У Министарству Грађевина ради се пројекат за део друма, којим би се имао заменити постојећи друм, који води на висораван код "Столица, и вероватно је да ће се исти јошу току ове године узети у рад.

В.— Мост ПРЕКО МОРАВЕ НА ДРУМУ МАРКОВАЦ-СВИЛАЈНАД

=

Прошле јесени уступљено је лицитацијом у израду грађење дрвеног моста од 2%0,00 та дужине, који ће се по погодби још у току ове године довршити и саобраћају предати.

Овај мост поставиће се нешто ниже од понтонског моста који постоји, као на једином подесном месту због узвишених обала. б

Мост ће бити сав од дрвета, дакле и обални пи речни стубови, и ако је првобитна мисао била

мештање у специјалним случајевима, на пример при примени електрике у рудницима.

4. Најпосле споменимо као значајну одлику примена електричне енергије лакост руковања с електромоторима, њино пуштање у покрет и устављање за време | пауза. Пауза има при свима применама, и, кад су оне. честе, њима се врло тешко прилагођавају механичке | машине. Исто је толико важна одлика електромотора, | што је у њима трошење електричке енергије практички | узев, сразмерно извршеноме раду. При променљивом оп- | терећењу ова чињеница као и могућност устављања, и | за време кратких пауза, допуштају остварење знатне економије. — Изгледа, да се неће скоро моћи приступити употреби дневне сунчеве топлоте ни плиме и осеке, | због огромних трошкова, који би се морали учинити при подизању инсталација. Али има великих водопада, од којих су неки већ на путу да буду упрегнути у машине, ради вршења разних служаба преко електричне енергије. Помислите само на водопад Нијагаре, на коме се намештају турбине и динамомашине од по 5 000 коњских снага и које ће скупа дати 150 000 парних коња. Тим делом целокупне енергије водопада, мисли бе, да се снабде не само читава нова индустријска колонија на месту и варош Буфало на одстојању од 32 километра, него и. сам Њујорк.

Енергија ветра већ је била примењена за електрично осветљење. Ваздушне турбине или ветрењаче

нлукеЕ и

РА ЊоО Е БРОЈ 5 и 6

да се обални стубови озидају. Од овог пројекта одустало се једино зато што је израђивање темеља скопчано са великим трошковима, тако да новац којим се располаже, не би био довољан да се мост потпуно изврши у кратком року. | Јармови су постављени у размаку од 10,00 11. Носачи су обичне моснице подупрте седлима и косницима. Ширина моста узета је на 5,00, што је потпуно довољно да се кола мимоиђу на самоме мосту.

Да би речни стубови били што стабилнији наслаган је поред оплате на целу висину стуба а на ширину од 1,00 камен у виду обложног зида.

Трошак за израду овог моста сновиће Мин. Грађевина, округ Моравски, а делимично и општина, Свилајначка. Мост ће коштати заједно са приступним насипом до 1!10000 дин.

тв ~

С. — МОСТ ПРЕКО МОРАВЕ КОД СЕЛА ЈАСИКЕ

а ==

И овај мост је дат прошле године у израду.

Дужина је моста 170,00 т. ширина 5,00 Обални и речни стубови су од дрвета, остали распоред исти је као и код моста на друму Марковац— Свилајнац.

Мост ће се довршити у току ове године; вредност његова заједно са насипом изнови 75000 динара.

о

обртале су динамо-машине и пуниле електричне акумулаторе. Али ваздушне турбине и ветрењаче обрћу се променљивом брзином, а динамо-машине и акумулатори захтевају сталну брзину, иначе не раде у економичким приликама или и не могу да раде. Мисао, да се енергија ветра најпре нагомила у облику течних — хидрауличних — акумулатора (вода под високим притиском или стиснути ваздух) чини се, да је почела да буде остварљивија. Овде би ветрењаче биле у свези с оним за довођење воде под велики притисак. Тада ветар може дувати како му је драго, машине за стискавање ваздуха, или акумуловање воде под великим притиском неће престати радити, енергија ће се непрестано нагомилавати, наравно тим више, што је ветар јачи. Тако ће се течност (ваздух или вода) моћи у исто време и нагомилавати и црпсти. Тада се може ваздух односно вода разводити и преко машина са збивеним ваздухом односно, преко турбина њина енергија претварати у електричну струју на местима потрошње, или се на сличан начин справља електрична струја на једном месту, у централи, па се она даље разводи и употребљава. Искуство је показало, да је овај други пут економичнији и згоднији. Дакле могу се подићи мале електричне инсталације за осветљење и у местима где нема ни угља ни водопада.

Да не улазим у подробности овога питања. Да споменем само да у Здруженим Америчким Државама има, сада око 200 000 ваздушних турбина у употреби поглавито