Srpski tehnički list

— 145 —

старине, град, катакомбе, електрични завод ит,д. Ручак иу 12 чвсова полазак железницом за Лашву—Сарајево (долазак 7:30 у вече). На прузи Јајце Лашва има измећ станице Оборци и Голеш огроман успон, који се савлаћује зупчастом шином И особеним локомотивама., Пруга Јајце—Д. Бакуф—Травник пење се између Д. Вакуфа и Комара на дужини от 11,7 километара 262,20 м. високо. Од тих 11,7 километара, 5,2 километара је зупчаста железница с успоном 45%% Седло Комар'је 1172 м. високо а просеца га тунел 1360 м. дужине у висини 780,00 м. Па се отуд пруга опет спушта 459 «, до Голеша на дужину 4,8 км за висинску разлику 131,20 м. зупчаницом. Даље до Травника максимални успони су до 15% ле Травнк је била престоница босанских краљева. Вреди да се разгледа и станица Лашва припијена уза саму стену на обали реке Босне. Конак у Сарајеву, и у петак Видов дан изјутра (до воза) летимични преглед вароши, — особито грабевине око Миљацке реке и мостови преко ње, — од-

лазак у 10.14 пре подне за Вишеград— Вардиште но-

вом (лане довршеном) пругом преко Јахорине — планине, низ реку Прачу, Дрину у Међеђе (долазак 3.27 поподне) и Вардиште (долази 5.16 у вече) станица на спрам Мокре Горе, једва 1 километар од српске границе на Беломе Рзаву. Повратак (у 6. часова у вече) у Вишеград (дол. 6.59) и ту конак.

У суботу изјутра преглед Вишеграда, — особито старога засвођеног моста Ахмеда Соколовића —- паше, саграђеног у г. 1571. на којем је званична значка велике воде на Дрини у год. 1897. у невероватној висини. Ручак и одлазак у 11.38 пре подне у Сарајево, — долазак у суботу у вече 6.40.

и у недељу 17 јуна у 12.27 (где се стиже у 11.17

Конак у Сарајеву,

по подне одлазак за Брод,

ноћу). Одлазак у 8.40 путничким возом изјутра и преко Винковаца у Инидију у 9.11 изјутра, — или брзим возом у 4.09 изјутра из Брода и преко Даљау Суботицу у 9:41 изјутра.

Из Индије одлази у 10:08 пре подне, долазак у Београд у 1142 у подне у понедеоник 18. јуна, или из Суботице у 3:33 у Земун и лађом у Београд у 3 часова после подне. Ако би се усвојио овај путнички ред требало би, да управа друштва замоли дирекцију угарских државних и босанско-херцеговачких железница за билете за спуштену цену (за половину цене); ову другу и за дозволу, да се може путовати пругом босанском и пешке на местима, где има да се виде важна и особена постројења, и.да поштанску управу у Бањалуци упозори, да ће тога дана доћи известан број путника, које треба одвести скупа у Јајце. Такође би ваљало замолити краљ. хрватско-славонску земаљску управу регулација река у Загребу за дозволу, да се радови извршени на регулацији Саве око Митровице могу прегледати или ако има важнијих таквих радова код Брчке, Шапца, Кленка или Брода, онда тамо, што би управа доиста радо и с драге воље друштву учинила и саопштила.

Најзанимљивији део одбранбених насипа на Сави лежи измећу Жупање и Шапца, од прилике 25 км. дужине што би се, дошав у 7 с. 55 м. у Винковце могло прећи пешке од Жупање до Шапца па отуд

преко Врпоља на Брод и ноћу продужити пут БродДобрлин. На овај начин би саучесници екскурзије имали прилике да разгледају радове у свима скоро правцима техничке струке, — у граћевинама на води, на путовима, железницама, машинама електричним ит.д.

Инжињер Ј.

Стерилизовање воде озоном.

Пример Оббо-вог система за стерилизовање пијаће воде вароши Нице.

Стерилизовање воде озоном практички изводљиво је, ако се претпостави довољна количина озона и ако је мешање воде и озона интимно.

Од свију система, који су до сада у праксу уведени, најбољи је систем Оффо-ов, јер је најјефтинији, најпростији и с највећим дејством. Овај систем који је примљен за варош Ницу и готово 2/8 од дефинитивног пројекта извршен, састоји сеу овоме; постројење за озонирање галерије за озонизаторе и емулзиони апарати — машинског простора и лабораторије. Галерија за озонирање, јесте једна Рејмисакова комора у већој размери, а сваки емулзиони апарат састоји се из две коничне _ цеви, чији су ужи крајеви окренути један другоме, Измебу ових цеви налази се мањи међупростор. Вода која под притиском с великом брзином пролази кроз овај међупростор, повлачи

собом озонирани ваздух из одговарајућих озонизатора. На. овај начин врши се врло интимно мешање воде с озонираним ваздухом.

Озонизатори састоје се из батерије од 10 пари коздензатора који раде са диференцијом потенциала од 1000 волти Кроз свакн озонизатор пролази ваздушна струја, произведена емулзионим апаратом.

У машинском простору постављени су: трасформатор, кроз који пролазе три разне струје од 10000 волти; мотор; наизменична динамо машина и центрифугална пумпа.

Измешана вода из емулзионог апарата излива се одакле се сувишни ваздух јеа стерилизована

у озонаторску галерију, дним вештилатором изводи напоље, у водоводну мрежу. Из извештаја цима пробе с овако

комисије, која је вршила месестерилизованом водом вадимо