Srpski tehnički list

— 290 —

за зидање, а када је то спремљено онда опет није било довољно зилара, јер је рад доцкан почет, те раденици нису хтели долазити за кратко време. Сем тога интензивном раду сметало је и то, што је предузимач добио пројекте за пропусте само на првих 10 Км, а

остали пројекти израђени су преко зиме и тек пролетос предати предузимачу на извршење,

Напредовање радова на овој прузи од почетка рада до краја јула месеца ове године види се из следеће таблиџе:

Ф – Вештачки Шљунак Е сек Рад, у зем. радови на Радови Ппоена ва ЗА и Зграге за горњи а = | и стени | пропустима обезбеђења пребоји станичне строј Вредност израђеног посла у динарима, | Август Септ. | 3.624 | 7.950 = — – –– — 11.574 5 Октобар | 9.121 26.404 297 — — и = 35.822 || новембар 3.523 | 12.687 ти ЕР. – = = 16.210 -- Децем. Јануар| 10.399 = – -— — = — 10.399 Фебруар Март] 24.052 О 5 512 1092 – — — 23.868 25 Април 22.268 17.023 427 676 192 — –— 40.531 о Мај 37,165 28 253 1798 1405 — 906 -- 69.527 јуни | 20.105 32.051 = 676 3.238 | 5845 — 62.384 Јули 17210 | 46.463 | _ 1206 494 | 9009 | 17.841 7467 Свега 147.467 | 174.453 | – 4.300 4.343 | 12.384 | 24.591 7.467 | 575.005

Из овога прегледа радова види се, да је преду зимач отпочео интензивнији рад тек прошлог месеца

Предузимач је до сада извршио радова. свега за 375 000 динара, а ако се овоме дода још и вредност набављеног материјала у суми од 25000 дин (што није унесено у табпицу), онда укупна вредност извршеног посла износи 400000 динара, а то је једна трећина од предрачунске суме, која износи 1245 000 дин. срачуната на основи детаљних планова. Ако рад и даље напредује као у последње време, онда ова пру га може бити готова још за годину дана, а то јеавгуста месеца 1909. године.

Радови су највише напредовали на пропустима и земљаним радовима. Остали радови, нарочито обезбеђења и шосирање само су отпочети на Т деоници (првих 10 Км.) а овде јеи било тежиште земљаних радова. На !м' пруге овде долази 7,5 м5, а на осталој прузи 5,6 м“ земљаних радова; најдубљи усек има 7,2 м. дубине и 7000 м5 кубатуре; највећи насип 10м. висине и 7700 м%“ запремине. Ови највећи радови на првој деоници већ су свршени, а озидани су и сви пропусти. На овој деоници је највише урађено, јер вредност извршених послова износи 185 000 данара, а то је половина вредности свих извршених послова.

Стехлик.

Борба с мрашиком по Орумовима

(Продужење) Сузбијање прашине по Аустрији и Швајцарској. Од године 1904. на овамо постоји у Швајцарској једно друштво за сузбијање прашине по друмовима

(Шшепе зушваве волбге Ја роџшасте) са седиштем у Женези. Из извешћа председника овог друштва, г. А Наџалла види се, да су у женевском округу чињени разни покушаји да се друмови ослободе прашине. Хвале много Азрћаш шп 8миђетив једну мешавину Маззи|-а и галицијског непречишћеног уља која се употребљује или топла или хладна. Натапање је коштало по квадратном метру 14 до 15 сантима, И натапање хладном смесом дало је добрих резултата чак и код дру мова који су били у лошем стању.

Вели се да је успешно било и натапање друма са уљем из тера (оопатоп де сад а | вац сатђитб) које се по систему Нштртеу и О]азооп добија као остатак при фабрикацији гаса (са; а еаџ сатбити немачки Уарегсаз). “во је уље мрка често црна течност и много жиђа но тер, има приближно истоветну специфичну тежи у као и вода. Тона кошта 30 франака. Потребно је 2 килограма на квадратни метар. Продире дубље у горњи строј друма но тер. Даје се употребити и на лошим друмовима, али најбољи се успех постиже на друмовима чији је горњи стро. брижљиво утабан ваљцима. У сваком случају велико му је преимућство што се може употребити не загрејанј

У округу Базела изгледа да је под руковођењем кантоналног инспектора Кјећата Ап дег Аџег много урађено на натапању друмова тером. У години 1903. натопљено је тером 27 коловоза и 43 пешачких стаза (тротоара).

Просечно коштало је просто натапање тером 10 сантима пол: Г. Ап фег Апег саопштава као утврђено искуство:

„Не може се порећи, да има успеха од натапања друмова тером, На врло живим друмовима истина,

Напротив последњим прегледом друмова у мају 1907.

једном натопљен друм држао се само 3—5 месеци.

|