Srpski tehnički list

— 329 —

железничке станице треба снимити и од истих саставити план. За тим учинити предпог законодавнам телу, да се та имања могу експрописати за државну потребу и за тајциљ вотирати потребну суму у буџету. Пошто сето изврши, онда саставити будући план, како ће се ово место моћи развијати правилно. Сва имања парцелисати, па одредити цене за поједине или лицитацијом исте продавати,

На овај начин добило би се једно правилно уре-

плацеве

Бено место, будућа варошица, а и сама би држава и-

мала лепе користи од овога посла.

Оволико на брзу руку, као напомена, да се овако једно важно питање не би изгубило из вида.

Радо би смо чули и противна мишљења, ако би их било по овсме предлогу.

4/1Х-908 г.

Ваљево. # 4. Гагић.

Новине У Жонстоунцији „обе!“ МОТОра

Како је последњих година производња и фабрикација „Рлеве]“ мотора јако коракнула унапред, то су се и у конструкцији њиховој морале појавити измене и усавршења, освештана праксом и искуством. Отуда се код „Плеве1 “4 — мотора новијега датума сретамо са елементима, који су у старијих другче изведени, или их никако и нема. Овде ће бити изложене укратко главне новине у овоме погладу, у колико сам то могао з:гпазити за време мога неколићо-месечног бављена у Аугсбуршкој фабрици-највећој у граби „Греве!"-мотора и које су по пореклу из ове фабрике. 1) Ваздушне пумпе на садашњим мотори: ма праве се искључиво као пр осте,док су на старијим извођене са двогубим дејством, Разлог томе је тај: што су и просте пумпе довољно кадре да снабдеју мотор компримованим ваздухом у довољној количини и што је конструкција простија (отпада укрсна главчина и заптивача). Веза клипа и радилице је као и у радног цилиндра. Рукавац је каљен.

2)Кочница ексцентра за утврђивање положаја полуга ваздушног вентила за пуштање у покрет и вентила за упуштање горива која је до сада била поред ексцентра, на истој осовини, меће се сада (разуме се удругој конструктивној форми) на сам цилиндар са стране. Разлог: подесније, лакше руковање и лакша израда као и прегледи демонтирање у случају потребе. 3) Чашица што држи доњи рукавац вертикалне осовине регулаторове изводи се сада увек, код свих мотора, већих и мањих са три вертикална канала за мазиво; доње сочиво пак, на коме почива терет са

једним правим. Међутим, на [старијим моторима

може се наћи примера, да је чашица само са једним каналом, а канал доњег сочива у кривини (Такав је случај и код мотора у једној фабрициу унутрашњости од 2 Х 150 Н. Р. код кога седесило да су се оба сочива, после тродневнога рада под оптерећењем, потпуно зарибала тако, да је рад морао на дуже време бити обустављен.

4) Разводне плоче, односно њихови истакнути дахови, који нагоне упусне и испусне вентиле на: отварање, осигуравају се сзда увек једном челичном шином, за коју се изводи лежиште у плочи, за ову шина завртцима утврди и тек тада плача доради,

ко то цртеж захтева. На старијим моторима могу се видети плоче без оваквог осигурања, што често води

прекомерном абању и лизању, па дакле и неправилном. раду мотора.

5)Ко двеликих мотора (1! цил.200 НР.у у новије време изводе се по два вентила за сивање и за испуштање. Разлог: избегавају се гломаз-

ка-

ни вентилски елементи и велики отвори, те се добија правилнија расподела масе у поклопцу цилиндра, тим и већа издржљивост (овога.

а с

6.) Баш у овом времену врши се покушај са дв бгубим вентилом за упуштање горива. Полуга је продужена и ставља у рад два подједнака вентила, од којих је један на своме обичноме месту у средини цилиндра, а други даље, у поље иза њега. Овај покушај врши се с погледом на брзоходе, лађне моторе. Код ових (број обртаја 400) је време пуњења врло мало, те је уштрцавање горива са једним вентилом несигурно. И мешање горива са ваздухом из гледа да ће бити боље.

7.) У истом смислу покушава се хлађење клипа водом. Горњи део клипа прави се затворен, а нарочитим спроводом у тај његов тако начињени затворен простор доводи се вода, која га хлади.

8.) Сада су у раду два лађна моторг од по 300 Н.,Р. и 400 обрта. Један цилиндар хлади се уљем по начину у предходној тачци. Ово је као што се види још у покушају, апи меродовни мисле да ово неће бити потребно уводити у праксу.

Пет оваквих мотора (без хлађења клипа) израђени су за француске подморске лађице. Како су ови мотори с погледом на снагу, мало волуминозни, услед великог броја обртаја, погодни су и за стационарске моторе у мањим просторијама. Ова два, наиме, поручило је берлинско друштво за осветлење за своју електричну централу. Велики број обртаја чини их погодним за директан спој са динамо машинама које ово захтевају.

Али најважнија је и најскоријег датума новина:

положени „Плеза!“ — моторсадвогубимдејством који се сада у радионици монтира. Овај мо-

тор је пројеклован по тандем-систему од по 2Х 300—600 Н.Р; али се, ради пробе, монтира само један цилин-