Srpski tehnički list

— 318 —

вине — снегобрани од снегова и вејавица почињу. Железница прелази прву високу станицу Напсаз!(988 м. изнад мора) и даље у Е!пзеда|-у навише на висораван. На северном подножју Нагдапсегјок -а лежи овде 1222м. високо у потпуно дивљем и пустом пределу највиша железничка станица Еше.

Овде је Е!аземапа до јула месеца ледом покривен и већ почетком октобра мрзне. Највишу своју тачку достигне железница 10 км. даље код Тапоејапд-а 1301м. високо, место где вечито ледаи снега има.

На овоме месту има саобраћај да се бори нај-

Лепе реја Наке неја! :0 Мези

бтуззе

(Ф) 5 Паза 5 њи

„ | А иикликли ел фале / Оел. илити —.— ипаег Вдртле пубгвув!

Е рајиџа —-—– датравазђаје

а. 1! Заноп Зиррезва.

50.

ЗА. јоаал

НАМАНЛеј

Облез | бјомке)

датом ТОВЕМ

ми ) ;

99208) (| 4

Ћа +" ц Н

ј

а Ео с зве

(

222

|| Таљоимаље ој

| |

бгоуе 305: Ризе :

|На пазке!а (но,

Тгелдеген 152]

би!5иК 165 6

.

| бо! 207 Мезђуел 1688 Аџзкуоћ 1612 Кгодегеп 138 +

Мке5ипа 67:

Огаттеп 20!

Намда5иђ! 988:0

|

250 50 360

бо о збо еаел

50

Уздужни профип жепезнице Берген—Христијанија

више сталним тешкоћама од снега који је такође и при претходним радовима као и грађењу задавао

ужасне тешкоће.

За развијање трасе одавде, од ове највише превојне тачке, односно за спуштање њено ка Восу и сам избор овога места за прелаз највише тачке био је меродаван особен положај Бергена и Воса Оба места леже на полуострву Восу, које са севера граничи Госпеђогд-ом са југа Нагдапсегогда-ом. Ово полуострво љуго око 120 км. на западном приморју на коме Берген лежи, отприлике је 100 км. широко. Напротив оно је на истоку у своме корену између 2 рукава именованих фјордова, на северу Ашпапдаз отд-ом и Озеђотд-ом на југу једва 30 км. широко. Преко овога места, између оба краја фјордова мора ићи сваки пут, који хоће водом да доспе са истока у Берген.

Одавде је извршено вођење трасе ка једној тачци васоравни са које се могло спуштати ка седлу између Апепапа огда и Озеђотда. Даље се је одавде тако изашло, што се са овога седла морале

прећи још две секундарне вододелнице, да би се доспело у унутрашњост полуострва Воса. Од различитих могућности, које су за овај последњи прелаз биле испитиване, покушавајући јужно или северно око једног од фјордова да се обиђе, да би се при директном прелазу неминнвно избегао дуг тунел, ипак је изабран директан пут, који је давао најповољније односе у падовима.

После овога спушта се железница са највише тачке код Тапоепапда са највећим нагибом у Мо!дЧаада! ка НаШпозке!д-у. Она иде готово непрекидно кроз веће тунеле пролазећи поред пенушајућих потока у дивљем и пустом пределу. Код станице Нашподзкећ а (1110м) западно од високог планин. прелаза налазе се прве сточарске колибе. Пруга даље прелази КЈјеке мост (31 м. распона) Мојдаада! на чијој јужној страни високо изнад дна долине силази до Мугдаја више Апцепапдв — фјорда. На

| овом делу железнице лежи пруга због снажних

снежних и камених лавина готово искључиво у ту-